onsdag 24. januar 2018

Kvinnelige kunstnere; Rosalba Carriera




Jeg fortsetter serien om malerier av kvinnelige kunstnere med utgangspunkt i elevene mine sine valg av kunstverk fra ulike storbyer i Europa,  malt mellom 1600 og 1899. Dette prosjektet har gitt meg muligheter til å lære om for meg før ukjente kunstnere. Denne gangen er det ikke et selvportrett!


Tittel: Dame i tyrkisk kostyme 
Kunstner: Rosalba Carriera (1673-1757)
1728-1741 (1730)
Størrelse: 75 x 55 cm
Teknikk: Pastel på lerret
Stilart: Rococo
Originaltittel: Moretta maske «Turquerie», 
Lady in a Turkish Costume (Felicita Sartori)
Kunstverket henger i Palazzo Vecchio og er en del av samlingen til Uffici galleriet i Firenze.

Tidligere har jeg hatt et innlegg der den portretterte enten holder i en maske eller har en maske på seg. Det var i forbindelse med et prosjekt vi hadde med elevene i 2015 om karneval.
Rosalba Carriera malte også flere selvportretter, noen med andre titler.

1700
1715
1745



Både Ung jente og Flora har hennes ansiktstrekk...

Carriera begynte å maleminiatyrer på snuskasser. Etter hvert utviklet dette arbeidet seg til portrettmalerier i pastell. Etter søsteren Giovannas død i 1738 falt Rosalba inn i en dyp depresjon. Hun mistet synet (som kanskje hadde blitt skadet pga miniatyrmaleriet) noen år senere. De siste årene tilbragte Rosalba i et lite hus i Venezia, hvor hun døde 84 år gammel, ensom og ugift.
Portrettene hennes var svært raffinerte og smigrende, nesten alltid med overkroppen vendt litt bort og hodet vendt mot tilskueren. Carriera hadde en uvanlig evne til å gjenskape teksturer og mønstre, ulike stoffkvaliteter, blonder, pelsverk, juveler, hår og hud, og viste på den måten den overdådige, materielle livsstilen til sine rike og innflytelsesrike kunder.

Hennes mest kjente selvportrett finnes i  Medici-samlingen av selvportretter på Uffizi-galleriet i Firenze. Dette kunstverket er annerledes fordi hun bevisst lot være å idealisere seg selv. I stedet var hun brysk og ærlig i sin gjengivelse, med en større nese, tynne lepper og en dyp kløft i haka. Hun holder et portrett av søsteren Giovanna som hun var veldig nær. Dette maleriet viser hennes kjærlighet til søsteren, yrket og identiteten som portrettmalter.

Jakten på forståelsen av fenomenet "Selvportrett" fortsetter...



1 kommentar:

  1. Smukke billeder,
    er spændt på om min kommentar kommer igennem!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.