Paul Berthon's L'ermitage, 1897.
Han var fransk kunstner som var blant de første som introduserte plakatkunst og grafiske blad i Art Nouveau stil.
Han var fransk kunstner som var blant de første som introduserte plakatkunst og grafiske blad i Art Nouveau stil.
Adolf Hohenstein, CENTENAIRE DE LA DÉCOUVERTE DE LA PILE VOLTAÏQUE,1899.
Han var tysk kunstner, designer, klesdesigner, reklametegner og illustratør, og han regnes som opphavsmannen til italiensk Art Nouveau plakatkunst.
Om kunstneren, se her
Ramma rundt illustrasjonen er nesten en tro kopi av den til Hohenstein. Jeg har imidlertid speilvendt motivet til Berthon. Ut over det har jeg gjort et par justeringer og tilført et noen detaljer. Likevel kan jeg med rette si at dette er mitt eget verk. Inspirasjonen er åpenbar. Det var opplagt at blomster skulle med. De er opprinnelig tegna til animasjonsfilmen min i programmet flash. Ellers er det kun brukt frihåndstegning uten hjelpemidler av noe slag.
Illustrasjonene fant jeg i denne boka, Masters of the POSTER 1896-1900, "Les Maitres de L´Affiche" som jeg kjøpte for mange år sida. Den kom ut i 1977.
Ramma rundt illustrasjonen er nesten en tro kopi av den til Hohenstein. Jeg har imidlertid speilvendt motivet til Berthon. Ut over det har jeg gjort et par justeringer og tilført et noen detaljer. Likevel kan jeg med rette si at dette er mitt eget verk. Inspirasjonen er åpenbar. Det var opplagt at blomster skulle med. De er opprinnelig tegna til animasjonsfilmen min i programmet flash. Ellers er det kun brukt frihåndstegning uten hjelpemidler av noe slag.
Illustrasjonene fant jeg i denne boka, Masters of the POSTER 1896-1900, "Les Maitres de L´Affiche" som jeg kjøpte for mange år sida. Den kom ut i 1977.
Plakaten til Hermitage i St. Petersburg fikk aktualitet forrige uke. Da underviste jeg avgangselevene i hva slags kunstverk, i hovedsak maleri fra perioden mellom 1600 og 1900, som henger i Vinterpalasset.
I dag valgte et par elever å fordype seg i Art Nouveau i sin oppgave i Kunst og formkultur-faget. Det er absolutt en stil som appellerer til den årsklassen. Da jeg hadde med meg elever til Praha noen år tilbake, var også et besøk i Alphonse Muchas galleri et av de mest populære punktene på programmet.
Anne-Mari bak amo sin blogg lurte i går på hva headingen symboliserer. Det er kanskje mindre ambisiøst å si hva den representerer.
Blomstene har jeg med fordi det opprinnelig starta som en haveblogg, men da vinteren kom og blomstene visna i haven, måtte den fylles med noe annet av mine interesser som er kunst og kultur, maling og tegning. I kunstens verden har jeg mange favorittverk, men stilen Art Nouveau har alltid tiltrukket meg særskilt med sine vakre motiver, nesten overjordiske til tider. Stilen er også veldig dekorativ og egner seg godt til ornamentikk.
Blomstene i headingen er i mytologien knytta til fruktbarhetsgudinnene Frøya og Turan som jeg har laga en animasjonsfilm om. Gudinner og deres kult er et annet tema som fascinerer meg. Om kvinnene i headingen er Frøya og Turan, etruskernes fruktbarhetsgudinne, får stå usagt. Den lyse kvinnen bærer smykket brisingamen, og Turen hadde et sjal... og hun har på seg en farverik peplos, så hvem vet!
For en stund tilbake prøvde jeg å lage en rød tråd fra et innlegg til et annet. Det var ikke enkelt. Utfordringen ble for stor, og jeg som sjelden gir opp, måtte det! Sånn er livet en gang i blant. Synes det er gøy hver gang jeg får til at den røde tråden binder sammen noen innlegg i alle fall.
Kransen med forglemmegei er til minne om moren min. Se notis i margen. Kransen symboliserer evighet, inkludering, forening, helhet uendelighet, fokus, sol, måne og alle årstidene. Jeg setter stor pris på at jeg bor i et land med fire årstider. Derfor savner jeg snø og litt kulde for tida. Tenk å kunne lengte til våren etter en skikkelig vinter! Jeg liker skiftningene i farver, fra hvitt til frisk grønt til lilla og oker. Mørketida kan jeg være foruten.
Det er sikkert mye mer jeg kan legge i betydningen av headingen. Jeg får fylle på dette innlegget etter hvert som det dukker opp noe jeg kan føye til....
I dag valgte et par elever å fordype seg i Art Nouveau i sin oppgave i Kunst og formkultur-faget. Det er absolutt en stil som appellerer til den årsklassen. Da jeg hadde med meg elever til Praha noen år tilbake, var også et besøk i Alphonse Muchas galleri et av de mest populære punktene på programmet.
Anne-Mari bak amo sin blogg lurte i går på hva headingen symboliserer. Det er kanskje mindre ambisiøst å si hva den representerer.
Blomstene har jeg med fordi det opprinnelig starta som en haveblogg, men da vinteren kom og blomstene visna i haven, måtte den fylles med noe annet av mine interesser som er kunst og kultur, maling og tegning. I kunstens verden har jeg mange favorittverk, men stilen Art Nouveau har alltid tiltrukket meg særskilt med sine vakre motiver, nesten overjordiske til tider. Stilen er også veldig dekorativ og egner seg godt til ornamentikk.
Blomstene i headingen er i mytologien knytta til fruktbarhetsgudinnene Frøya og Turan som jeg har laga en animasjonsfilm om. Gudinner og deres kult er et annet tema som fascinerer meg. Om kvinnene i headingen er Frøya og Turan, etruskernes fruktbarhetsgudinne, får stå usagt. Den lyse kvinnen bærer smykket brisingamen, og Turen hadde et sjal... og hun har på seg en farverik peplos, så hvem vet!
Turan, Hermes as Turms, ...... chiton with apoptygma,
and sandals ; she holds up a long scarf with both hands.Jeg er dessuten steingal. Bakgrunnen for headingen er en sammensatt bergart, et konglomerat, som kan antyde at bloggen tar for seg ulike deler av noe som henger sammen på et vis... dvs tematikk som kan ha felles trekk. Navnet betyr blanding.
For en stund tilbake prøvde jeg å lage en rød tråd fra et innlegg til et annet. Det var ikke enkelt. Utfordringen ble for stor, og jeg som sjelden gir opp, måtte det! Sånn er livet en gang i blant. Synes det er gøy hver gang jeg får til at den røde tråden binder sammen noen innlegg i alle fall.
Kransen med forglemmegei er til minne om moren min. Se notis i margen. Kransen symboliserer evighet, inkludering, forening, helhet uendelighet, fokus, sol, måne og alle årstidene. Jeg setter stor pris på at jeg bor i et land med fire årstider. Derfor savner jeg snø og litt kulde for tida. Tenk å kunne lengte til våren etter en skikkelig vinter! Jeg liker skiftningene i farver, fra hvitt til frisk grønt til lilla og oker. Mørketida kan jeg være foruten.
Jeg kan godt forstå hvorfor markering og feiring av lyset ved vintersolverv har oppstått.
Ser at alle årstidene er representert i motivet. Vinteren i den hvite bakgrunnen for tittelen, høsten i bladene malt i brune valører, våren og sommeren i "vinduet".
Det er sikkert mye mer jeg kan legge i betydningen av headingen. Jeg får fylle på dette innlegget etter hvert som det dukker opp noe jeg kan føye til....
Mens jeg har skrevet det, har et nytt tatt form. Det ene tar det andre... det blir en rød tråd til neste innlegg! I den digitale alderen er kildene nesten utømmelige.
Å, dette er så vakker en stil!
SvarSlettTakk for at du viser :)
Spennende. Har jeg sagt det før? Du er flink på mange områder! Hilsen Tove
SvarSlett