torsdag 21. juli 2016

Blå bringebær på Røds brug




Nå er de modne og ser slik ut. Til forveksling lik boysenbær eller bjørnebær, men altså et eget slag!
De er ikke så søte som de røde som det bogner av på Røds brug, store, saftige og søte.

Blåbringebær
Vitenskapelig(e) navn: Rubus caesius
Norsk(e) navn: blåbringebær
Nasjonal rødliste (Norge): NT — Nær truet
Habitat: fuktige steder med lett skygge
Utbredelse: EuropaVest-Asia
Blåbringebær (Rubus caesius) er en lav, krypende busk med rund, tornete stengel. Busken har hvite, iblant rosa blomster som sitter samlet i små kvaster. Busken får blåsvarte, spiselige bær som modner i august.
Blåbringebær vokser i det meste av Europa og det nordlige Asia, hvor den opptrer som pionerart i skogbryn og lysninger, ved grøfter og i kratt sammen med andre fuktelskende busker og stauder. I Norge finner vi blåbringebær kun sparsomt og lokalt, det er blant annet noen forekomster i Østfold. Kilde




Det ble ikke mange bær igjen i dette kjerret etter at jeg hadde høsta buskene...





1 kommentar:

  1. Blå bringebær har jeg aldri hørt om engang, men røde villbringebær har jeg mye av på gården :) Tenkte meg på bærtur i morgen, for det var rødt i rødt av bringebær! Spørs bare om været holder. Nå styrtregner det ute! Ha en fin kveld :))

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.