onsdag 29. april 2015

Dansens dag




Den internasjonale Dansens dag finner sted den 29. april hvert år, på fødselsdagen til den franske danseren Jean-Georges Noverre (1727-1810), som regnes som grunneleggeren av den moderne balletten. Markeringable etablert i  1982 av International Dance Committee (CID; Conseil International de la Danse på fransk) under UNESCO. Dagen er en verdensomspennende markering av alle danseformer og har til hensikt å feire mangfoldet innen dans og kjærlighet til dans på tvers av kultur, alder, hudfarge, ferdighetsnivå og danseform.
Blant målene for Dansens dag er å øke oppmerksomheten rundt viktigheten av dans som kunstform i den generelle befolkningen, samt å påvirke myndigheter verden over til å inkludere dans i alle utdanningssystemer, fra grunnskole til høyere utdanning.
Mens dans har vært en integrert form av menneskenes kultur opp gjennom historien, blir det fortsatt nedprioritert av myndighetene i store deler av verden. Blant annet uttalte ICD-president Alkis Raftis følgende ved markeringen av Dansens dag i 2003: «I mer enn halvparten av landene i verden forekommer ikke dans i offentlige lovtekster, på godt og vondt. Det er ingen midler som allokeres til statsbudsjettet for å støtte denne kunstformen, og det er ikke noe som heter danseutdannelse, verken privat eller offentlig.»




I Norge har Dansens Dag blitt markert siden 1999, og i denne perioden har det utvklet seg en økt bevissthet rundt og synliggjøring av dans i skoler, på gater, på scener, i film og TV – og også skriftlig i media, tekster og i akademia. Det har blitt opprettet flere mastergradsutdanninger innen dans ved høgskoler og universiteter de siste åra. Dansens Hus er Senter for dansekunst, en pådriver for dans i Norge,




I 2005 fokuserte Dansens dag på grunnleggende utdannelse. CID manet utdanningsdepartementer og -institusjoner til å markere dagen ved alle skoler ved blant annet å skrive essays om dans, tegne bilder av dans, og å danse i gatene. I 2006 uttrykte CID en advarsel mot danseres motvilje mot å delta i felles organisasjoner, og presidenten uttalte at dette er en viktig årsak til mangelen på anerkjennelse av dans innen lovgivning, finansiering og generell synlighet i samfunnet. Budskapet var: «Verdens dansere, forén dere!»
Kilde




Illustrasjonene er fra videofilmen min, kalt SPOR. Alle kostymene er også fra min hånd! Korregrafien også, faktisk.




Jeg så den fantastiske oppsettingen av Carmen på Operaen i Oslo sist lørdag.
Jeg var 6 år da jeg måtte slutte å danse ballett fordi læreren skulle ha barn. Undervisningen kom aldri i gang igjen, og jeg lærte meg aldri tåspissdans.
For meg er moderne ballett den flotteste av alle kunstformer. Den er så tilstede i øyeblikket - og det fascinerer meg.

I voksen alder har jeg forsøkt å lære meg flamenco, men ga fort opp. Hode, nakke, skuldre, hender, fingre, liv, hofter, bein, føtter - alle kroppsdeler skal "være til stede på rett plass til rett tid". Litt vel mye å ha kontroll over for meg noe for sent i livet. Jeg har flere ganger besøkt klubben Los Tarantos i Barcelona og latt meg forføre: https://www.youtube.com/watch?v=9YJWZDncb3c. Mitt råd er: Avsett en ettermiddag til en forestilling i klubben og opplev autentisk flamenco!

My time at the moment will give no opportunity to respond all your nice comments, those who have been sent me the last month ... and even longer back in time...and those to be sent. Thank you so much!
In order to overcome some of my poor "follow-up", I will in this post line up the bloggers by names as I have a saving-list of bloggers waiting for greetings from me.
You all have great blogs that I often read with great interest.
I will have to prioritize differently for some time in the near future. I still want to publish posts on my blog, several of them are already planned and some are part drafts waiting to be finished, so everyone is welcome to drop in to see the new material!
Post Status quo

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg.
    Dans er fotens poesi. Tror jeg vil ta noen dansetrinn til yndlingsmusikken over parketten akkurat i dag :)

    SvarSlett
  2. Dans er den flotteste formen for trim, da den både stimulerer kroppen og hodet. Er flott for å motvirke demens.
    Min mann og jeg har alltid vært glad i å danse, særlig swing, men i snart 15 år har vi også danset gammeldans, og det er kjempegøy. Flott trim, samtidig som vi må bruke hodet for å huske alle variasjoner etc.
    Se forøvrig nytt innlegg på min blogg om Blogger's Sunday walk. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.