søndag 24. mars 2013

Påskefarven


Hvorfor er GULT blitt farven for påske?




Det finnes ingen helt sikre kilder på hvorfor gult er blitt påskefargen.Noen mener at egg er grunnen. På dette tidspunkt begynte hønene å verpe igjen etter vinteren i følge bibelen. Andre tror det har med sola å gjøre at fargen gul er så mye brukt i påsken. På vår del av kloden markerer påsken overgangen til en årstid da nytt liv vender tilbake i naturen. Sola stiger på himmelen, sola varmer og styrker. Sola er et symbol, eller et bilde på det kraftfulle og vitale, og er derfor sannsynligvis blitt påskefargen "vår".Kilde




Jeg har det med å pynte meg litt ekstra til høytidene med farver jeg ellers ikke går i. Til jul er det sjølsagt rødt, og påske gult. Og stas er det når smykkene er håndlaga av folk fra fjerne himmelstrøk. Jadekulene kommer fra Kina, papirørepynten fra Uganda og fjøra kommer i alle fall ikke fra norske kyllinger!

1 kommentar:

  1. Jeg tror kanskje det henger igjen etter soldyrkelsen. Vår lille klode er jo avhengig av den.
    Lekre smykker :)
    Vakker på påske og håper Saga finnes hos deg i den tiden :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.