fredag 10. desember 2021

Å hindre

 

Jeg liker enkle, smarte, billige og nyttige løsninger! 
Gjerdet av ulltråd rundt rosebedet skal hindre rådyrene å forsyne seg av roseskudd til våren. Det er delikatesse for dem. Nå har de tydeligvis vært på ferde og lett etter mat, sporene kan ingen fornekte. Mat blir det heller lite av i rosebedet nå om vinteren.
Vi har også hatt mus som har gjort mye ugang på feriestedet i Telemark. Jeg har satt opp musefeller og plugga inn lydbølgekontakter, men de kommer likevel. Siste utvei er å blokkere en "gallaportal" de har inn i huset via et pumperom. De følger rørene opp alle etasjene. Ny, hel vegg vil hindre dem i å komme inn på lettvint vis. Alle andre hull i grunnmuren må også fylles igjen, men et enda enklere og mye billigere tiltak fikk jeg kjennskap til her om dagen: fyll et glass med salmiakk, sett lokket på og lag små hull i det. Plasser det der musene dukker opp og de snur pga lukta....

Spot hindrer dem ikke i å dukke opp, ser det ut som om til tross for at det er gårdshundens viktigste jobb...



6 kommentarer:

  1. Alltså inte visste jag att hundar jagar bort mus. Trodde det var kattens jobb. Ja katten äter ju upp mössen, vilket kanske inte hunden gör;-)

    SvarSlett
  2. Det är inte lätt att hindra möss från att ta sig in! De behöver ju så litet utrymme för att ta sig in. Det är nog enklare att hålla rådjuren borta.

    SvarSlett
  3. Ovälkomna gäster vill man inte ha!

    SvarSlett
  4. rådjur är fina, men givetvis kn dom skapa problem också.

    SvarSlett
  5. Godt jeg har tre katter, her har jeg ikke sett mus inne på flere år.

    SvarSlett
  6. Bra försök att hindra rådjuren och mössen att ställa till det. Hoppas det har god effekt.Intressant att hunden jagar möss. Katter visst jag gör det men inte hundar.
    Ha det gott.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.