søndag 12. desember 2021

Å følge

følge 

følge med

følge opp

følge etter

følge

Å følge har som regel en preposisjon etter seg og betydningen av den får følger.

Denne gangen velger jeg å bruke verbet som det er og vil fokusere på å følge tradisjoner, og nærmere bestemt juletradisjoner.

I de fleste år har det vært vanlig skogsgran til juletre i stua med unntak av ett år med edelgran. I år skal jeg bryte dvs ikke følge tradisjonen, og ha en furu. 

Det har seg slik at bak gjerdet til dammen på utsiden av tomta, vokser det trær og busker som skal holdes nede. Nå hadde en furu vokst seg så altfor høy, og jeg tok med saga og felte treet og bar med meg toppen opp på terrassen hvor den ligger i påvente av å komme inn og bli pynta til juleaften.


Den ser nå puslete ut, men med kuler og glitter, vil den stråle. Utrolig hva make up kan gjøre!!! Tradisjonen tro, pyntes det lille juleaften. følg med....

Juleaften har vi som tradisjon å spise ulik festmat fra år til år, i år også. Denne juleaften serveres det pinnekjøtt. Julegrøt med mandel inntas rundt klokka tolv - og den som får mandelen får marsipangris som må deles med alle rundt bordet! Til dessert er det vanligvis hjemmelaga karamellpudding, til julekaffen er det is og kransekake.

Ikke bare tobeinte som har lyst på kransekake...

Ved inngangen har jeg kuler med lys i blomsterpottene langs døra. De må på plass ved starten av desember. Det finnes ikke noe opplyst tre i haven, heller ikke i år.

De siste fem årene har jeg bakt julekaker fra ulike land, først og fremst land jeg har besøkt. Stuntet har jeg kalt julekakeraid, og lenke til alle innleggene ligger under etiketten JULEKAKERAID. I år har jeg forberedt julekake fra Russland, en såkalt krendel.

Bilde fra en tidligere julebakst!

Julefarven framfor noen annen er rød. Huset blir kledd i rødt. Til og med senga er svøpt i rødt. 

Jeg drikker min morgenjulekaffe i denne koppen, og juleteen i litt ulike julekrus.


Jeg går aldri i høyrøde klær bortsett fra i juletida. Da er det kjoler og overdeler, skjørt og strømper i rødt som teller.Og julesmykkene tas fram!


En ny aktivitet i fjor var å binde krans. Da var den av kristorn, i år er den av blåbærlyng.

Dette er bare noen få av juletradisjonene, noen som jeg kanskje ikke deler med så mange?



7 kommentarer:

  1. Det er koselig å følge juletradisjonene! I Europa har det jo alltid vært tradisjon at jule begynner 24. desember og varer "the twelve days of Christmas" som det står i julesangen. Både denne sangen og "En sku` ha vøri fire år i romjul´n" blir jo meningsløse når folk feirer jul i advent og ikke går julebukk lenger. Amerikanskje skikker overtar. Vi holder på de gamle tradisjonene, nork gran pyntes 23. desember. Men 12 eller 7 slag hjemmebakte småkaker, det blir det nok ikke. Jeg skriver om julerengjøring i dag. Den er ikke så grundig hos meg lenger, som den var i gamle dager. Men jul blir det lell :) God 3. søndag i advent!

    SvarSlett
  2. Alt du forteller oss er veldig interessant.
    Jeg har sett på TV at til jul der borte skjæres furuene av stammen og at barnehagene på denne tiden har mange.
    Jeg lurer på: Hva skal de med treet etter å ha vist seg frem til jul?

    SvarSlett
  3. Dyrt ja!, du kan bruke hva du vil

    SvarSlett
  4. Vilken fin tolkning och visst kan det vara fint att följa de traditioner man har.
    Ha det gott.

    SvarSlett
  5. Trevligt att följa gamla traditioner, men också att skapa nya.

    SvarSlett
  6. Jag gillar att blanda gamla traditioner med nyskapande! Du bjuder på fin tolkning och bra bilder!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  7. Den första bilden är verkligen jättehärlig :-)

    Ha en fin fjärde advent!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.