søndag 2. juni 2019

Utanför, identitet, livsmestring



Jeg var på en utstilling i fjor som en bekjent av sønnen min holdt. Tema var identitet - og det er ikke alltid like lett for ungdom "å finne seg sjæl". Som regel sliter de med det helt alene for det er vanskelig å snakke om hvordan man har det inni seg med andre. De opplever å være utenfor.
I løpet av tre år har jeg hatt fem elever som var født i "feil kropp". Det var unge jenter som tok det alvorlige valget å bli gutter.


Følelsen av å stå utenfor
av Sigbjørn Obstfelder, fra Digte utgitt i 1893

Jeg ser

Jer ser på den hvide himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodernes hjem.

En regndråbe!

Jeg ser på de høie huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler sig. Solen blev borte.

Jeg ser på de velklædte herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de ludende heste.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser . . . .
Jeg er vist kommet på en feil klode!
Her er så underligt . . . .




Pinterest



18 kommentarer:

  1. En tolkning med djup.
    Önskar dig en fin vecka =)

    SvarSlett
  2. ÅÅÅå denne tolkningen liker jeg så godt; jeg får både utenfor og innenfor fölelser! Identitet jaa, det är der det sitter ... Takk damen i Fredrikstad for dette hjertlig tillstede :-)

    SvarSlett
  3. Toppentolkning som ger en hel del att tänka på!
    Önskar dig en fin vecka!

    SvarSlett
  4. Sterkt og tankevekkende innlegg.

    SvarSlett
  5. Hej igjen! Jeg har funnet kommentarene dine hos mig på ukens ord. Virker som noe ikke stemte helt når du skrev. Den förste du skrev kom fram da jeg godkjente og jeg tror den er i sin helhet så den har jeg kommentert. Vet ikke helt vad som skjedde, men ettersom jeg har godkjenning före de blir publisert så kan det jo väre det. Du ser ikke det du skrevet med det samme. Mener det ska komme opp en beskjed om det. Vil du kan du sjekke opp om den kommenentaren som er publisert er den du ville gi. De andre forsökene har jeg ikke godkjent, de de er liksom halve :-) La meg höre fra deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om noen skulle lese dette: Jeg oppdaga at oversettelsen var automatisk. Norsk tekst ble "oversatt til norsk" med en merkelig setningsoppbygging. Nå slår jeg den av hver gang før jeg kommenterer på Klara Ovidias blogg!

      Slett
  6. Det var ovanligt många elever som ville byta kön som du träffat på bara tre år. Hemskt att vara fött i fel kropp och känna sig totalt utanför. Hoppas att de nu som pojkar kan leva ett lyckligt liv utan vara utanför.
    Ett djupt och fint bidrag till temat.

    SvarSlett
  7. Jag tror att alla människor känner sig utanför under någon period i livet, ofta just i ungdomen då så mycket händer i kroppen och själen. Det är ju först på senare år man uppmärksammat dem som fötts i fel kön, vilken jobbig situation de har hamnat i. Nu kan man korrigera men priset är högt, det tar lång tid och vet man att man är nöjd över resultatet? Allvarligt utanförskap du bjuder på

    SvarSlett
  8. Som du skriver, det er blitt kjent at kjønnsskiftet ikke alltid fører til et bedre liv for alle.

    SvarSlett
  9. Tack för en fin och djup tolkning av UTANFÖR. Intressant när man får reflektera både vad gäller texter och bilder.
    Ha en fin sommarvecka !

    SvarSlett
  10. Det var djupa tankar om utanförskap och det är svårt att förstå hur hemskt utanför man måste känna sig om man känner att man är född i fel kropp.

    SvarSlett
  11. Det er ikke alltid lett å være menneske! For noen er det vanskeligere enn for andre. Ikke lett å snakke om alt! Hilsen Tove

    SvarSlett
  12. Håller med de övriga om att det är ett allvarligt inlägg om utanförskap.

    SvarSlett
  13. Fin och berörande tolkning av temat!
    Ingrid

    SvarSlett
  14. Tack för en väldigt finstämd och tänkvärd tolkning. Både känslan av utanförskap och att sakna en identitet, av vilket slag det vara må, är komplicerat. Känns som om detta har ökat i vårt moderna samhälle.

    SvarSlett
  15. Fina skisser och du fick in temat.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.