torsdag 20. juni 2019

Til ungdommen 3





Flere illustrasjonsbilder vil komme...

Til ungdommen 3

Til dere…
For noen år siden, det begynner faktisk å bli ganske mange, var jeg elev på Nordens folkehøyskole som ligger litt syd for Gøteborg. Kurset var i skapende pedagogikk.

Det å skape gjør vi jo alle hver dag, skaper relasjoner, skaper atmosfærer, skaper stil, skaper image, skaper omdømme.

Vi vil også gjerne sette adjektivet gode foran som den gode samtalen, det gode måltidet, det gode forholdet, den gode innsatsen.

Tenk hvilket privilegium vi har, vi har muligheten til å påvirke! Vi har muligheten til å gjøre en forskjell.



Å skape den gode eller det gode, hva det enn måtte være, gjør seg ikke av seg selv. Det skal litt kreativitet til. Den kreativiteten som en del av dere har henta fram disse tre årene.

Hva er nå denne ettertrakta kreativiteten? Den er ikke alltid like lett å forstå seg på.


Den kan gjøre oss frustrert, stressa eller hoppende glad full av ny motivasjon eller drepe all arbeidslyst for en tid. Den er krevende. Og den kommer til oss når vi minst aner det.


Kreativitet blir særlig forbundet med oppfinnelser og vitenskapkunst og håndverk, men også næringsliv og markedsføring der utøverne gjennom fantasi og forestillingsevne tenker annerledes og nytt, skaper noe originalt eller setter noe kjent sammen på nye måter. 
Klipp slutt!

Informasjonen er hentet fra Wikipedia, i utgangspunktet en glup idé, samarbeid av beste sort.

Leonardo da Vincis verker er eksempler på kreativitet innenfor vitenskapen og kunsten.


Leonardo da Vinci sa på 1400-1500-tallet: 
”Vær for øvrig ofte, og gjerne når du spaserer, opplagt til å iaktta og betrakte menneskenes holdninger og stilling når de snakker til hverandre, tretter, ler og roper. Tegn deres bevegelser med en rask strek i en liten bok som du alltid bærer med deg.”
Her ser dere en av hans bøker. Det var ikke lov til å ta bilder på museet, men forbudsskiltet så jeg først etter at det var tatt, og det var jo ingen vits i å slette det, så her er det!


Vi har mobilen til det bruket, vi trenger ikke tegne en gang, bare ta et bilde eller en filmsnutt. Men til tross for tekniske nyvinninger skapt av kreative folk, skal vi ikke kimse av at det er smart å ha en notatbok i lomma.

Bilde

Jeg siterer fritt etter hukommelsen fra boka Om kreativitet jeg hadde som lærebok under eget studium.

Jeg har glemt navnet på forfatteren, og mengden av bøker som er skrevet om kreativitet, er enorm. Det var som å lete etter en nål i en høystakk!

Forfatterens navn er egentlig av mindre betydning. Det som jeg lærte og er vesentlig å huske, er at:



Kreativitet oppstår når du bytter arena, skifter arbeidsrom, går deg en tur, tar en pause fra det du holder på med.
Og hva gjør man når mobilen ikke er til stede akkurat når idéene og inspirasjonen kommer?

Tar og skriver på det som er innen rekkevidde som dopapir på do og serviett på kafe.

Bilde

Hvor mange glupe idéer har ikke blitt til på et tørkepapir eller kvitteringer?

Så si som Ole Brum, ja takk, begge deler, både papir og digitalt!


Jeg fortsetter på definisjonen av kreativitet:

Kreativitet blir ofte definert som evnen til å sette sammen kjente elementer til en unik ting på en unik måte.

Det er eksempelvis ikke kreativt skrive å ei bok eller å male et bilde som har et budskap som verden har sett før.

Kruttet er blitt funnet opp to ganger.

Nobel kjente nok ikke til kinesernes oppfinnelse. Han var derfor ikke mindre kreativ. For han var det en ny oppfinnelse!

Hvor mye må vi bidra med for være nyskapende?

Elevarbeid til høyre!

Hvor mye av et motiv i appropriasjonskunst må være nytt?

Hvor mange linjer eller ord i en tekst kan beholdes fra den første utgaven, den originale, før det blir kalt plagiat?

Vi har nettopp opplevd at en forfatter er blitt sterkt kritisert for å gi ut en andre forfatteres dikt som sine egne. Diktbøkene er selvsagt trukket tilbake.

Hvor mye er det lov ” å jukse” litt? som en kjent TV-kokk uttrykte det da ho henta fram et nystekt brød på null komma null.

Jeg stoler på at dere har lært å vise til kilder og referanser, være kritiske, kan  hvordan klipp og lim fra annen tekst skal presenteres i egen tekst osv.
Noen av dere har kanskje stussa over tittelen på min tekst :

Til ungdommen 3.
Hvorfor 3-tallet?

I 1936 skrev dikteren Nordahl Grieg den første teksten Til Ungdommen, i 2018 skrev komiker og skuespiller Linn Skåber den andre Til Ungdommen, og i 2019 skriver en lærer ved Glemmen vgs den tredje, med forbehold, teksten Til ungdommen.

Jeg vil forhåpentligvis ikke bli kritisert for å ”stjele” fra en annens åndsverk. Jeg har latt meg inspirere, kopiert litt, juksa litt, men likevel det er ingen kopi. 
Jeg har bare herma litt!

Linn Skåber skriver:
Jeg har treer i norsk.
Sekser i å juble over at jeg ikke fikk en toer.

Jeg har treer i tysk.
Sekser i å satse på at det sikkert blir bedre neste gang.

Jeg har treer i matte.
Sekser i å trøste Jenny fordi hun fikk en firer.

Jeg har treer i engelsk.
Sekser i å lengte etter å skryte av den treeren til mamma og pappa.

Jeg har treer i kunst og håndverk.
Sekser i å feire det med cola i sola.

Jeg har treer i samfunnsfag.
Sekser i å være lykkelig fordi det er vår og jeg kanskje kan bli forelska snart.

Jeg har treer i spansk.
Sekser i å være ungdom og ikke være utbrent.

Er ikke det et helt greit snitt å starte sommeren med, da?

En lærer ved Glemmen vgs skriver:

Du har treer i historie.
Sekser i å holde motet oppe.

Du har treer i KRL.
Sekser i fortsatt å tro på deg selv.

Du har treer i gym.
Sekser i å satse på nytt.

Du har treer i fransk.
Sekser i å si  ALORS QUOI?
Du har treer i fremmedspråk
Sekser i å gestikulere.

Du har treer i geografi.
Sekser i å drømme deg bort til andre univers.

Du har treer i fysikk.
Sekser i å utforske nye muligheter.

Du har treer i naturfag.
Sekser i å tenke miljø og bærekraft.

Du har treer i standpunkt.
Sekser i å være klar til nye utfordringer, å reise, å jobbe, å studere, å finne ut hva du vil med årene som kommer.…
OBS OBS det spørs hva en sensor hadde sagt om dette hadde vært  en eksamensbesvarelse.

Noen av dere lurer kanskje på hva Alors quoi betyr.
På norsk hadde jeg skrevet Hva så?
Google oversatte det med Alors quoi!
I avisa forrige uke skrev en kollega av meg, Magne Aasbrenn, en artikkel i Fredriksstad Blad med tittelen:
Ordet som kan kurere stress.


Og det slo meg at pytt, pytt og hva så betyr jo det samme.
Er´e så nøye ´a?
Det er noe å øve seg på…. Nyttig kunnskap å ha!


Er´e så ille at det ikke er godt for noe?
Det spørsmålet kan dere stille dere når saker og ting butter i mot.
Skjel da litt til Fugelli.
I ettertid vil dere kanskje se at det gikk som det gikk, det var OK.
Alternativet var slett ikke så dumt!


Jeg har undervist vg1 elever i Tankekraft dette året, og mandag hadde vi natursti.
Et av spørsmålene så slik ut:


Ordet er HANDLING
Det hjelper ikke å være kreativ hvis du ikke setter idéene dine ut i handling.
Det er som Tor Åge Bringsvær sier:  
Den som har begge beina på jorda, står stille. Det er viktig å være litt vågal.

Da jeg lette etter dette sitatet, kom jeg over enda ett som den sitatelsker jeg er, ikke kan motstå å bringe videre.

Ubrukt jern ruster, stillestående vann mister sin friskhet og fryser i kaldt vær; slik forderves også et ubrukt sinn.

Alt handler om å handle!

Sett dere håret mål, gi aldri opp.

Livet består i å prøve og å feile.

Det er muligens av våre feil vi lærer best. Det er faktisk en pedagogisk metode kalt Learning by doing, først omtalt av pedagogen John Dewey på slutten av 1800- tallet – en metode som aldri går av moten.

Han hadde nok noe å lære av en enda eldre herremann, Konfucius, levde på 500 fvt, som hevdet at

Jeg hører det
Og jeg glemmer det
Jeg ser det
Og jeg husker det
Jeg gjør det
Og jeg forstår det!

Alt er mulig dere, både jenter og gutter, verden har forandra seg, alle dere har samme muligheter, benytt dem, ha pågangsmot og eventyrlyst, vær nysgjerrig, hold ut og glem hverandre ikke……

Mange av dere kjenner Kardemommeloven. Det  = god livsfilosofi å ha med seg.



Hent fram entreprenøren i deg, ta litt risiko og følg drømmene dine, overrask deg selv, belønn deg selv!

Husk
DU ER GOD NOK!


God sommer og lykke til med alle dagene i resten av ditt liv…

Fotograf Espen Schei

Jeg tok med forbehold ang flere Til Ungdommens-tekster, og her kom en i lørdagens avis: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.