søndag 14. oktober 2018

Stark/Sterk



Fritz the clown!


Sterk er et ord som beskriver en tilstand, en sterk farve, en sterk lyd, en sterk stemme, en sterk duft, en sterk smak, en sterk kropp, en sterk helse, et sterkt minne, en sterk fornemmelse, en sterk opplevelse, et sterkt engasjement, en sterk varme, en sterk kulde, en sterk motstander, en sterk opinion, en sterk personlighet.

Ordet er beslekta med det å størkne, stivne
Hva kjennetegner en sterk personlighet, er det en størkna eller en stivna person?
Så langt fra...

I psykologien er denne typen kjent som en «resilient personlighet».
For disse personene må det som må gjøres, gjøres.... uten diskusjoner. De er realitetsorienterte og oppmerksomme. Å gjøre eller ikke gjøre, hva gir best utbytte, hva er mest hensiktsmessig? De gjør bevisste valg.
Personene er selvstendige, er klar på hva han eller hun vil. De verdsetter andre som byr på seg selv.
De klarer å overvinne motgang og følelsesmessig smerte og har også evnen til å lære av disse erfaringene.
De er selektive i sin sosiale omgang.
Her har jeg saksa 7 tegn på en sterk personlighet fra siden Veien til helse

Motstandskraft er en persons evne til å tilpasse seg positivt til vanskelige situasjoner og overvinne motgang.
1. Optimisme
2. Toleranse mot frustrasjon
3. Emosjonell intelligens
4. Lidenskap
5. Engasjement og motivasjon
6. Fleksibilitet
7. Læring
Et punkt 8 kan være Motstandskraft, det er en persons evne til å tilpasse seg positivt til vanskelige situasjoner og overvinne motgang.
Er det bare positive karaktertrekk ved en sterk personlighet?
Nyere forskning viser at sterke personligheter er svake på endring. Se her 
Jeg får ikke det til å rime med punkt 6!
Slike undersøkelser gir vel ikke akkurat absolutte sannheter, vi får være fleksible og anta at det er stor variasjon også blant de som har fått merkelappen sterke personligheter.
Jeg har fundert over evnen til å holde ut. Sterke personligheter bør ha evnen til å holde ut til en viss grad, men også ha evnen til å si nok er nok. Det er ikke nevnt noe sted jeg har vært innom.
I researcharbeidet for dette innlegget kom jeg over en personlighetstest, og som ved tilfeller tidligere klarte jeg ikke å motstå å gjennomføre den. Resultatet ble at jeg kan kalles en skeptiker! Og det kan nok stemme det. Jeg setter spørsmål ved mange saker og ting, og tar ikke alt for gitt alltid. Også dette!
I alt klassifiseres vi i ni ulike personlighetstyper: perfeksjonisten, hjelperen, utretteren, romantikeren, iakttakeren, skeptikeren, eventyreren, frontkjemperen, fredselskeren, 
Ikke rart man blir skeptisk når det eksisterer ni andre betegnelser på personlighetstyper:
reformatisten, diplomaten, entusiasten, utfordreren, lojalisten, mentoren, utføreren, individualisten, observatøren.
Er det bare en annen ordbruk eller er listene forskjellige? Det er lett å godta at utretteren er den samme som utføreren, og at iakttakeren er det samme som observatøren, men er hjelperen den som er diplomaten eller mentoren? Nei, ikke eksakt! En mentor er veileder, ikke hjelper, det er litt forskjell på det. Er eventyreren den samme som entusiasten? Nei, til tross for at Espen Askeladd var entusiastisk til siste slutt! Hvem er skeptikeren blant disse? Kan det være reformatisten eller lojalisten?
Enda en betegnelse: bestyreren, den pliktoppfyllende, flyveren, kunstneren, igangsetteren, entertaineren, administratoren, selgeren.... hvor er den niende? Her kommer det enda flere. De forrige var faktatypene, her kommer de intuitive typene: forfatteren, forskeren, den søkende, idéarkitekten, journalisten, oppfinneren, pedagogen, feltherren.
Nettstedet er fra Sivilforsvaret
Her slår skeptikeren til igjen for jeg har alltid trodd at en forfatter er en kunstner. Hvordan kan det ha seg at en kunstner er en faktatype? Jeg har også en gang tatt denne testen, og utfallet kan sees i  Litt uhøytidelig om meg sjøl i fana på bloggen. Her ble jeg INTP - Idearkitekten og INTJ - Forskeren. Skeptisk, kritisk, uavhengig, bestemt, av og til sta.
Nå slår jeg meg til ro med at jeg er en skeptiker!





http://sjelesorgogveiledning.no/hvem-er-jeg/personlighetstyper/?view=mobile
https://veientilhelse.no/7-tegn-pa-at-du-har-en-sterk-personlighet/
maddekh

9 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg men själva har jag knappt gjort något personlighetstest. Det enda jag har gjort är den där man delar upp personligheter i färger, fast jag är också skeptisk till det också. Att vara en stark personlighet innebär i mina ögon väldigt mycket.

    SvarSlett
  2. Slängde in din text i Google Translate, men efter att ha läst den blev jag bara förvirrad, då jag inte förstod innebörden av det du skrev. Måste ha varit en urusel översättning, eller också är min IQ aningen för låg;-)

    SvarSlett
  3. Som vanligt väl utfört arbete av veckans tema, så mycket du får med =)

    SvarSlett
  4. Jag har alltid kallats stark, även när jag önskat att jag fått medkänsla och empati. För det behöver vi alla ibland även om vi ser ut att klara av det mesta. Tack för fin tolkning

    SvarSlett
  5. Intressant läsning! Att vara skeptisk och inte tro på allt är en bra egenskap.

    SvarSlett
  6. Godt og gjennomtenkt innlegg.
    Eg trudde eg kommenterte første dagen, men det vart kanskje berre med tanken.
    Du gjer alltid gode og grundige innlegg.
    God helg.

    SvarSlett
  7. Oj, grundlig tolkning, men intressant.

    SvarSlett
  8. En textolkning av ordet stark och ibland kan det räcka med att läsa och känna styrkan.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.