mandag 15. mai 2017

Venstrehåndsarbeid




Elevene har for tida oppvarming til eksamen, og kroki sto på programmet. Det gjelder å gjøre disse øvelsene så varierte som mulig, og jeg foreslo å tegne med venstre hånd, eller motsatt av hva som vanligvis brukes, noe jeg aldri har prøvd på før. Men det gikk mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Det er langt fra vanskelig, kan ikke sammenliknes med å skrive med venstre hånd for oss som vanligvis er høyrehendte. Det gikk faktisk veldig greit. Tegningen over er satt sammen av tre stykker. Elevene var modeller, fv Andrea, Henrik og Clara.
En annen variasjon er at elevene bytter plass og retter opp eller tilføyer den andre elevens arbeide med f.eks. rødkritt. Vi får være kreative og finne fram til nye måter å øve å tegne kropp på og få det på "tape" til glede for andre i kommende år.
Det finnes altfor få gode eksempler på hvordan tegne kroki på You tube, så vi fant ut at til høsten lager vi en instruksjonsvideo som prosjekt!




Elevearbeid

Croquis eller kroki (fra fransk croquis, «skisse») er raske skisser av en modell, og i noen tilfeller en aktmodell. Krokitegninger er vanligvis gjort på noen få minutter, hvoretter modellen skifter positur og en ny croquis tegnes. 
Krokitegning er en viktig øvelse for kommende billedkunstnere.. Det vanligste medium er kull på papir, men dette vil kunne variere. Siden tiden per tegning er begrenset, er kroki en form for tempotrening, der både øye-hånd-koordinasjon, formsans og sans for hva som er vesentlig og ikke, blir skjerpet.Kilde



Elevearbeid

Her har jeg prøvd meg på andre måter å tegne kroki på: 

Jobbe i flate uten omriss
Krussedulletegning 1


Lår, kne og fot i krussedulletegning 2

Opp/ned 1, snudd

Opp/ned 2. snudd
Opp/ned 3, snudd

Opp/ned-tegning var litt av en utfordring i å tenke kognitivt, det gjaldt å tenke motsatt hele tiden.
En annen utfordring er å tegne speilvendt. Det får jeg også lage et eksempel på...

Bare rette streker
Skyggelegging 3 minutter, skanneren er ikke stor nok, 
så jeg måtte skanne det i to deler.


Forslag fra Julia: en elev går ut og kommer tilbake etter at tegningene er ferdige. Den eleven prøver å finne posituren til modellen etter å ha sett tegningene til de andre elevene.




2 kommentarer:

  1. Spennende og kreativt!
    En god 17. mai ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg.
    Eg vil sende link til innlegget ditt til mi
    kjære svigerdatter Tanja som i desse dagar er i innspurten av Bacheloroppgåva si om eit liknande tema.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.