mandag 29. mai 2017

Kuleløk, endelig




Om disse kuleløkplantene er kommet med fra kommunens "gavepakke" eller om de er fra posen jeg en gang kjøpte, aner jeg ikke. Hukommelsen vikter i så måte. Lappen under fant jeg i kjøkkenskuffen der jeg oppbevarer frø og ditto, under en liten opprydding. Uansett har jeg ønska meg slike planter i et par år, så det kan godt hende jeg kjøpte posen i høst. Grusomt å ikke huske...., jeg har vel for mye å holde styr på opp i toppen!
Jeg vet jeg har prøvd å få allium til for lang tid tilbake. Da kom ingen ting opp av jorda!
Det står at det er fem løk i posen, i bedet kommer det seks. Kan lappen være fra den gangen jeg prøvde for laaaang tid tilbake??
Trives den her, vil jeg plante flere løker til høsten.




Ved søk på albopilosum allium, finner jeg blomster med farve som stemmer over ens med blomsten det er bilde av på lappen, ikke den som blomsterer i bedet... er blitt litt opptatt av å finne ut av hvordan dette har seg.... kronbladene er også smalere, jeg får følge med på utviklingen!
Nå starter neste periode i bedet ved inngangen der det nå bare skal være lilla, fiolette blomster i diverse nyanser.

Alle typer løk kan være livsfarlig for hunder og katter. Løk inneholder nemlig tiosulfat som kan føre til hemolytisk anemi (nedbryting av røde blodlegemer) hos disse dyra. Tiosulfatet brytes ikke ned under koking. Mange hundevalper har dødd på grunn av tiosulfat som de har fått i seg via eksempelvis barnemat, som inneholder løkpulver. Vanligvis er ikke små mengder et problem for voksne hunder, så lenge det ikke gis vedvarende ganger over tid. Da kan selv små mengder være kritiske. Kilde
Allium er et sortement av monocotyledonous blomstrende planter som inkluderer hundrevis av arter som den dyrka løken, hvitløk, sjalottløk, purre og gressløk. Det generiske navnet Allium er det latinske ordet for hvitløk, og arten for slekten er Allium sativum som betyr "dyrket hvitløk".
Linnaé beskriver først slekta Allium i 1753. Noen kilder refererer til greske αλεω (aleo, for å unngå) på grunn av lukta til hvitløk. Allium har blitt dyrket fra de tidligste tider, og et dusin arter er økonomisk viktige som nyttevekster eller havegrønnsaker, og et økende antall arter er viktige som prydplanter. Kilde

3 kommentarer:

  1. Så flotte de er! Det er flere enn deg som glemmer hvis det kan være en trøst!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Slike blomster vil eg også ha.
    Fantastisk flotte.
    Du er lur som gøymer lappane på plassar du kan finne dei igjen, eg er ikkje så flink til det.
    Fin veke !

    SvarSlett
  3. Lovely allium flowers; I saw some of them while walking in the park in Spring. I found on Wikipedia that there are exhibits with such amazing and various varieties of allium.
    Lovely pink blossom!
    Have a wonderful day and sunny week, too! Salutari cordiale!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.