tirsdag 23. april 2013

Verdens bokdag


Boka som jeg valgte for å fylle dagene mine her hjemme med innhold, ble Havets Katedral. Den ga jeg til Hanne, mamma til barnebarnet mitt, den jula boka kom ut på det norske markedet. Da den lille familien skulle flytte, ga de bort alt som ikke var nødvendig å ta med seg til den nye leiligheten. Jeg fikk boka tilbake!
Nå har den stått i bokhylla og venta på sin tur. Mitt umiddelbare inntrykk er at den er veldig trist, i alle fall i starten. Språket er helt fantastisk, lekende lett, men likevel solid og fullt av vakre formuleringer og nydelige skildringer av både miljø og følelser. Honør til oversetteren også som har klart å ivareta språket så godt.
Enda en gang har samleordet mitt "Nærvær" vært på trykk, to ganger allerede. Ser ikke ut til at jeg kan lese en bok uten at det ordet dukker opp!




I og med at jeg kjenner Barcelona nesten like godt som min egen bukselomme, er det veldig interessant å få "oppleve" byen slik den var på begynnelsen av 1300-tallet. I 2004 fikk jeg omvisning i katedralen av  en kollega fra Tarragona!
Det er verdens bokdag i dag - og i den anledningen arrangerer biblioteket "Blind date" mellom en bok og en leser. Artig tiltak. Jeg får være med en annen gang!




3 kommentarer:

  1. En flott bok! Og besøket i Barcelona ble litt mer spesielt etter å ha lest den.

    SvarSlett
  2. Har endnu ikke læst Havets Katedral men den står bestemt på listen. Hvor er det en god ide med sådan en blind date på biblioteket. Jeg tror det er sundt engang imellem at blive præsenteret for bøger man normalt ikke ville læse.

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri vært i Barcelona. Aldri i Spania heller. Men Havets katedral gjorde et voldomt inntrykk på meg. En fantastisk slektshistorie som inneholder alt.
    Har lest oppfølgerboka av samme forfatter Fatimas hånd, men den fenget ikke på samme måten.

    Håper det går bedre med deg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.