kan læres står det skrevet i Aftenposten mandag 18. februar.
- Kreativitet er for meg å skape ut fra min intuisjon og dialog med mitt indre. Jeg definerer kreativitet som evnen til å ivareta egne assosiasjoner , innfall og ideer og omsette disse slik at andre kan ta del i det, sier Catharina Jacobsen, tidligere journalist i VG
og fortsetterkreativitet er å skape helt nye ting, former eller prosesser.
Det påstås at kreativitet kan læres.
* Kreativitet er ikke en egenskap man bare har eller ikke har. Du kan oppøve og trene på å bli mer kreativ. Oppsøk og dyrk det som gleder og engasjerer deg.
* Ideskapende aktiviteter kan virke stressdempende og gi livsglede. innen kognitiv atferdsteori er det å tro på egen mestring innenfor et bestemt område helt avgjørende for å stimulere kreative prosesser. Troen kan vise seg å henge sammen med hva man faktisk preseterer. med andre ord skulle man bli mer kreativ ved å få opp troen på at man er kreativ.
* Kreative mennesker kan ofte være kompliserte og sammensatte, og har oftere psykiske plager. Kunstnere, forfattere og forskere får oftere psykiske lidelser enn resten av befolkningen.
* Bipolare lidelser er vanligere i alle grupper mennesker med kunsteniske eller vitenkapeelige yrker: fra dansere og fotografer til forskere og forfattere, ifølge studier ved Karolinska Institutet i Sverige.
* Den kreative klasse er et begrep skapt av den amerikanske økonomiprofessoren Richard Florida. Han hevder at 30 % av USA´s befolkning tilhører den kreative klasse og at de har nøkkelroller i landets bedriftesetableringer og næringslivsutvikling. Han definerer den kreative klasse som en vid gruppe som
inneholder alt fra kunstmalere, forfattere, filminstruktører, skuespillere, musikere, dansere, fotografer,, men også IKT-folk, teknologer, journalister, arkitekter, lærere, naturvitenskapsfolk, finansfolk, jurister og leger.
Å slite litt er karakterbyggende.Kreativitet, ferdigheter og kunnskap utvikles gradvis med hard jobbing, sitat Anne Grethe Solberg, sosiolog.
Kilde: Aftenposten 18. februar 2013
Det har vært skrevet så mye om kreativitet i avisene den
siste tida, om hva som kjennetegner kreativitet og hva som fremmer kreativitet.
Det var da jeg leste siste artikkel om temaet forrige uke,
jeg kom på at jeg en gang under et kurs i Skapande pedagogikk, skrev ned noen
ord om hva kreativitet er for meg. Jeg jobber hver dag med utfordringen som
består i å utvikle og forløse kreativiteten hos unge mennesker.
Kreativitet er for meg å
Velge å gå på en sti med nakne føtter
Å snuble i gamle røtter
Å gli på glatte steiner
Å la gresset kile meg på leggene
Å vasse i bekken
Å krølle tærne i varm sand
Å plaske i bannpytter
Å balansere på en morken stokk
Å løpe i myk mose
Å stikke meg på barnåler
Å trå på en kongle
Å skreve over en kløft
Å hoppe ned en bratt skrent
For så å plukke en løvetann med bare tærne!
Deler av dette innlegget har vært publisert på Bloggdamer 40+
Teksten fungerer som en metafor for en kreativ prosess.
En liten etterskrift:
Forrige uke hadde elevene mine seminar - "Fra utdanning til jobb", og lederen av seminaret som jobber på et bemanningsbyrå, ba om å få eksempler på egenskaper det er smart å framheve under et jobbintervju. Elevene kom med mange gode forslag på positive egenskaper, deriblant kreativitet. Under oppsummeringen bemerka han at akkurat kreativitet var han litt ambivalent til. Han ville heller at den jobbsøkende skulle si problemløser i steden fordi kreativitet inkluderer en del risikofaktorer som bedrifter kvier seg for å befatte seg med. Jeg kan godt forstå argumentene hans med tanke på hva jeg sjøl beskriver ovenfor. Likevel må det kreative mennesker til for å skape en utvikling og inovasjon i en bedrift, og da må eierne være villige til å feile og til å satse på noe som kan være usikkert.
Det er noen ordtak som også beskriver hvordan det kan føles å være i denne prosessen:
Å være på glattisen
Å være på dypt vann
Dette er tilstander gründere ofte må kunne håndtere, så blir man ikke ansatt fordi man er kreativ, får man bli gründer og starte for seg sjøl!
Deler av dette innlegget har vært publisert på Bloggdamer 40+
Teksten fungerer som en metafor for en kreativ prosess.
Metaforer er ord, språklige uttrykk eller ulike former for billedspråk som brukes med overført betydning. Det vil si at en skriver eller snakker om én ting for å uttrykke en annen ting. En metafor er en sammenlikning der sammenlikningsordet ikke er med.
Metaforens egentlige betydningen kan være mer eller mindre skjult for uinnvidde. Betegnelsen kommer fra det greske meta, «over, mellom», og pherein, «bære».
Begrepet anvendes også om stilfigur (latin comparatio) som i norsk betydning blir «sammenligning» eller «metafor». I henhold til klassiske regler består sammenligningen av tre deler: første og andre sammenligningsledd, og dertil kommer det tredje (latin tertium comparationis) som er det når de to første ligner på hverandre. Kilde
En liten etterskrift:
Forrige uke hadde elevene mine seminar - "Fra utdanning til jobb", og lederen av seminaret som jobber på et bemanningsbyrå, ba om å få eksempler på egenskaper det er smart å framheve under et jobbintervju. Elevene kom med mange gode forslag på positive egenskaper, deriblant kreativitet. Under oppsummeringen bemerka han at akkurat kreativitet var han litt ambivalent til. Han ville heller at den jobbsøkende skulle si problemløser i steden fordi kreativitet inkluderer en del risikofaktorer som bedrifter kvier seg for å befatte seg med. Jeg kan godt forstå argumentene hans med tanke på hva jeg sjøl beskriver ovenfor. Likevel må det kreative mennesker til for å skape en utvikling og inovasjon i en bedrift, og da må eierne være villige til å feile og til å satse på noe som kan være usikkert.
Det er noen ordtak som også beskriver hvordan det kan føles å være i denne prosessen:
Å være på glattisen
Å være på dypt vann
Dette er tilstander gründere ofte må kunne håndtere, så blir man ikke ansatt fordi man er kreativ, får man bli gründer og starte for seg sjøl!
Hei!
SvarSlettFlotte refleksjoner og spennende stoff. Likte godt dine taknker, og kjenner meg igjen i de!
Jeg er enig at ordet problemløser er et godt ord, noen ganger bruker jeg det helt bevisst, for flere elever er positive til det!
Ett mycket intressant inlägg! Jag kommer från en krativ släkt, med konstnärer, författare och musiker, och har inte själv så mycket av de egenskaperna, till stor sorg för mig. (Båda mina barn har däremot ärvt mycket av det här, jag försöker uppmuntra deras kreativitet så mycket jag kan). Jag får ändå utlopp för min kreativa ådra både på jobbet och i hemmet (du kan kolla in mina inlägg under "inredning" om du är nyfiken), men ändå skulle jag nog hellre kalla mig problemlösare än kreativ när jag pratar om det å yrkets vägnar. Trist tycker jag, alla arbetsgivare borde förstå och uppskatta vinsten av att ha kreativa medarbetare, men nu ser världen en gång ut som den gör... I morgon, på intervjun, kommer jag att framhålla min problemlösande sida och skänka en tacksam tanke till dig!
SvarSlettJa, kreativitet kan være så mye. Fint innlegg.
SvarSlettPsst! Nå er avstemningen i gang. Kan jeg håpe på din stemme?
Vi er nemlig så heldige å være en av topp-tre finalister, med vår nybygde vinterhage, i Bergene Holm Inspirasjonspris 2012.
Siste del av utvelgelsen avgjøres med publikumsavstemning på Facebook fram til 15/4.
Min oppfordring til deg nå er: Liker du vinterhagen vår, vær med å hei oss fram, og gi oss DIN stemme!
Hvis du stemmer via pc/mac: https://www.facebook.com/bergeneholm/app_446537442089837
Hvis du stemmer via mobil/iPad:
http://www.deck247.com/wall_post.php?id=8117
På forhånd hjertelig tusen takk.
Mvh Elisabeth
Selvfølgelig vil jeg stemme på skolen din. Men hvem av alternativene skal jeg stemme på?
SvarSlettJavisst har jeg stemt. Heia Glemmen! Håer dere får P3 konsert.
SvarSlett