lørdag 27. mai 2017

Vi fant, vi fant - akkurat som Askeladden!




I dag har jeg vært helt på jordet, ble med to staute karer med metalldetektorer for å lete etter skatter!
Sven-Erik tok kontakt med meg for noen uker siden da han fant en flott berlokk fra romersk jernalder på et jordet et steinkast fra der svigerforeldrene hans bor. Jeg ble så begeistra at jeg spurte om det var mulig å bli med på søk, og her om dagen fikk jeg en invitasjon - og i dag var dagen der.




Her kommer Jan-Erik, en annen ivrig og eventyrlysten metalldetektorentusiast. Begge er medlemmer av denne foreningen:




Funn 1 sølvmynt 3 Pence England George V 1922, funn 2 sannsynligvis emaljert endebeslag til krusifiks fra middelalderen. Sjeldent funn!
Se: https://digitaltmuseum.no/011021909548/skrin




Med baken i været... det betyr at det kan være noe å se litt nærmere på.




Hank til en kjele



Over gullbelagt sølvledd til kjede, tror jeg. Det har nydelig graveringsmønster.




Flott bronsehest, disse hestene er blitt brukt som vektlodd i middelalderen. Ikke mange funnet av dem!




Kan dette være en del av en bjelle?




Her sitter jeg på stedet der Sven-Erik fant berlokken! Sjølsagt har jeg en liten berlokk (kopi av et svensk funn) rundt halsen under ola-jakka...




Hver millimeter skal undersøkes opptil flere ganger...
Over høyden gikk i sin tid pilgrimsleden fra kirken til klosteret mot vest.




Spott ble ivrig på å grave han også! Snuste seg til rett plass, gravde og kom med en mine som sa "tror jeg har funnet noe interessant!"




En spennende dag for en som er litt over vanlig kulturinteressert, og vi fant skatter, noe jeg ikke hadde en eneste forventning om. Jan-Erik fant en hestesko, kanskje det gjorde sitt!





3 kommentarer:

  1. Så fint innlegg! Hilsen Jan-Erik

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg misunnelig! Dette har jeg hatt lyst til i lang tid, men det har aldri blitt noe av.
    Så mye fint dere fant - kjempegøy!
    Fortsatt god søndag ønskes av Tove.

    SvarSlett
  3. Utrolig spennende, og tenk at dere fant så mye! Kjempegøy! Ha en fin kveld

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.