søndag 26. juni 2011

En søndag i juni

.



Endelig var de store, orange valmuene ferdig blomstra, og jeg kunne ta fatt på en skikkelig rensk i maturtebedet. Riktignok står det fremdeles et par valmuer i full blomst i området rundt timianteppet, så her ble det ikke luka i dag. Urtenavnskiltene fra i fjor lyser opp i et ellers farvefattig bed! Ny av året er Sitronverbena til høyre i bildet uten navnskilt. Det er nå på plass!






Salviebusken som jeg fikk til 50 års dagen, var blitt et lite tre med kraftig stamme. Det hjalp ikke mot frosten i vinter. Nye salvier har tatt plassen:  ananassalvie og solbærsalvie.
PS Rota til den gamle er fremdeles i jorda. Kanskje den bare trenger litt mer tid på å vise at den ennå er liv laga. Undere har skjedd før.... DS






Rabarbraen er best før  midtsommer, og disse stilkene skal bli til rabarbrakake. Et av de store bladene hadde noen flotte tegninger som kunne minne om blomster. En liten hudfarva edderkopp vimsa veldig rundt den ene. Er det den som har laga kunstverkene?
Litt hvivinleske hører med i sommervarmen mens stilkene skjæres opp! Jeg hadde ingen kurv for hånda da jeg skulle bære stikene opp på verandaen. Jeg gjorde som i gamle, gamle dager. Brukte et stort blad!







Når jeg først har latt en rose som ikke er historisk, bli tatt inn i rosebedet, blir det fort til at enda en havner der. Jeg kunne ikke motstå Rhapsody in Blue. Har hatt en tidligere et eller annet sted.... Kanskje den dukker opp når den har fått en søster på besøk? De er bare helt praktfulle.
Jeg har tatt feil! Det var ikke Rhapsody in Blue den andre het, men Blue Moon... Noe blått var det i alle fall. Borte er den uansett!




.

1 kommentar:

  1. oh thank you for the nose in your garden the rose is a beauty :) and i love your plant markers.... im currently working on some markers for my herbs. yes i think a virtual walk in october would be a great idea, lets do it :) let me known how i can help x x x

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.