torsdag 9. juni 2011

ABC-Skandinavia; Clementin




Denne foredlede frukten er en hybrid av pomerans og mandarin. Den er oppkalt etter en munk i trappistklosteret i Misseghin i Algeri, den første som frambrakte clementiner. Han het Pater Clement.
Kilde; Levende ord av Johan H. Rosbach

Pomerans er en tykkskallet, bitter appelsinlignende frukt av pomeranstreet. Stammer opprinnelig fra Sør-Asia og brukes til marmelade og likør. Skallet brukes til krydder. I 1902 klarte den franske munken Pére Clément i Algerie å krysse pomeransfrukten med mandarinen, og slik avlet han frem klementinen. 
De er som oftes steinfrie.
Kilde: Wikipedia


Ukas ordtak:
Carpe diem;
Grip dagen!

Faren min sa nettopp: 
Ta vare på dagene, for tiden flyr så fort!!




3 kommentarer:

  1. Jeg kender slet ikke pomerans. Jo, forresten, dens skaller kan man få som sukat eller lignende - ligesom appelsinskaller. Det må være en dejlig frugt!

    Men Clementiner er jo meget forskellige? Nogle af dem har en frisk smag, andre kan være løse i det og de tørrer hurtigt ud og smager af gamle karklude (nej - det spiser jeg ikke!) :)

    SvarSlett
  2. Elsker clemmentiner

    SvarSlett
  3. Jeg visste ikke at klementinen var en hybrid!
    Fint bilde og bra løsning :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.