søndag 18. oktober 2020

Smet

Aller først trodde jeg det svenske ordet smet hadde samme betydning som vårt norske ord smett, og her, men det har det jo ikke. Det er røre eller deig. Her holder barnebarnet mitt på å lage en bursdagskake til fetteren sin, mitt yngste barnebarn, på hans ettårsdag i sommer. Det ble en veldig god, saftig og seig sjokoladekake!

Veldig bra at det er noen i familien som vil steppe  eller smette inn og kokkelere av og til.

Det jeg aller mest forbinder med ordet er, smettsøm:


Borden oppe og nede på posen for gymtøy er smettesøm. Husker jeg sydde denne enten i 2. eller 3. klasse på skolen. Har et annet eksempel også, men det må jeg lete lengre etter!


Jeg måtte faktisk ikke lete så lenge. Fant den i en eske på loftet sammen med andre arbeider fra studietida. Nå havner løperen i Lia der den vil passe fint enten på Den blå sovesalen eller det rosa Saga/Eventyrrommet!


Nok en gang har jeg gått i surr med både innlegg/utfordring og uketall.... denne uka er LABB ordet.
Nåja, det skal jeg ordne ganske så raskt!
Og i tillegg har jeg kommet over utklipp under rydding i gamle permer:




10 kommentarer:

  1. Så trivelig med en ung kakebaker.
    Og det ser kjempehyggelig ut i Lia. Nydelig løper! Fine dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Mysigt med en liten kakbagare! Många barn gillat att baka och det kan bli riktigt kreativa alster!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Vilken trevlig tolkning! Här lärde jag mig också något nytt och det var smettsöm. Ett ord kan inte kände till på norska men det kan ju bero på att jag inte direkt är så bra på att handarbeta. Men jag vet ju att du är det. Så mycket fint du broderat.
    Så fint att barnbarnet bakar en födelsedagstårta och säkert blev det lite smet att smaka också.
    Ha det gott och tack för en fin tolkning.

    SvarSlett
  4. Det är alltid så roligt när ett ord betyder olika saker i Norge och Sverige.
    Och att du behöll dina alster från skolan, letade efter dom och hittade allt du ville till utmaningen ska du ha en extra eloge för.

    SvarSlett
  5. Skal si norsken min fikk seg en omgang her; Bare hyggelig å få frisket opp litt:-)
    Smettesöm och smöyg, ja det var så vitt jeg kan huske, helt glemt.
    Fin kakebaker der, snill kusine! Flottebilder fra soverom.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Tyckte sockerkakan var godast som smet när jag var liten, kom att tänka på det när jag såg första bilden.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.