lørdag 17. oktober 2020

Følelser



De nye læreplanene har fire store temaer som skal "gjennomsyre" all undervisning. Ett av disse temaene er Livsmestring og folkehelse som vi startet med etter høstferien. I den anledning har jeg lenket til en interessant artikkel av Njål Engsæth som intervjuer Paul Ekman, publisert i NRK, kultur. Han står også bak serien "Den følelsen" fra 2018. Les artikkelen her!

Illustrasjonen/fotoene er tatt under et foredrag elevene overvar om Lykke, og jeg har snakka med dem i etterkant om hvilke tanker jeg har om det første bildet. Jeg repeterer essensen i foredraget om at Lykke er forbundet med rammene vi lever under og hvilket bevisst forhold vi har til innsats, mestring og måloppnåelse.


Dessverre var foredraget ikke fullstendig retta mot målgruppen 16-17 år, noe elevene også kommenterte.
Noen innlegg framover til ta opp temaet Lykke som jeg har hatt pause fra en tid. Se etikettene Livsmestring og Lykke.
Denne artikkelen er også verdt å lese: 

Studie avslører når i livet vi er lykkeligst


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.