søndag 3. mai 2020

Plugg


På google oversettelse står det fra svensk til norsk: støpsel, plugg, kontakt, men jeg vet også at det betyr pugg på norsk i form av å lære noe godt, studere, øve, terpe .... For å få det bekrefta måtte jeg gå veien om engelsk:



Så er spørsmålet, hvorfor har vi "mista" l i ordet, eller hvorfor har svensk fått en l i ordet- for jeg mener at ordet bør ha samme opphav.

PLUGG


Men hvorfor har ordet plukke fått en l på norsk og ikke ordet pugge?
Språkutvikling er ikke til å bli klok på!
Ordet plugge (svensk) og ordet pugge (norsk) betyr å studere, men det svenske ordet har opphav i det tyske middelnedertysk plugge mens det norske ordet har opphav i puken (å plukke) - merkelig, nesten samme ord med samme betydning har opphav i to forskjellige ord...


Her er notatene til min tegnelærer på realskolen. Hans sønn er en venn av oss, og jeg fikk overta noen av lærebøkene til faren hans .... masse fyldige notater fulgte med!


10 kommentarer:

  1. Språk är spännande och många gånger förstår man inte alls vad som menas trots att man tror att man gör det. Spännande utforskning har du gjort också. Jag gick till plugget när jag gick till skolan och jag pluggade när jag läste läxor.
    Allt gott !

    SvarSlett
  2. Spännande läsning! Kul att du gick till botten med skillnader och likheter mellan orden. Jag skriver som Pettas jag gick till plugget (skolan) och jag pluggade (läste mina läxor).
    Ha det gott! Akta dig för Coronaviruset, det är i full vigör fortfarande!

    SvarSlett
  3. Visst är det intressant och spännande med olika språk och ord och hur de kom till. Visste inte att de ordet fanns på tyska. Plug trodde jag var engelska och betyder plugg eller propp på svenska. Så mycket man lär sig:-)

    SvarSlett
  4. Visst är språk intressant. Och svenska och norska lika i många avseenden men också väldigt olika. Jag har gått i plugget (skolan) och jag har pluggat (studerat) många år. Jag har ätit "plugg" ett slangord för potatis och vår båt kom till i en plugg - en gjuten form.
    Och roligt är det att ordet finns i olika språk och med olika betydelser. Även några mer lika.

    SvarSlett
  5. Det är sannerligen spännande med språket, likheter och skillnader i språk som är rätt lika men också olika.

    SvarSlett
  6. Men det är ju det som är så otroligt intressant! Jag älskar etymologi och det var därför jag läste latin. Så otroligt intressant att se var ord kommer ifrån och man undrar vad hände där!

    SvarSlett
  7. Lengre siden sist, men idag stakk jeg inn om deg. Ja, hvorfor si plugg når det holder med pugg ... Kommer til å tenke på agurk og gurka. Morsomt å lese deg igjen. Ha det bra 🤗
    Hilsen Klara Ovidia som ikke Blogger lengre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, jeg ville gjerne svare deg, men nettstedet ditt er umulig å få opp. Jeg har prøvd flere ganger.

      Slett
  8. Oj mycket pluggande vid datorn.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.