lørdag 1. februar 2020

Arken i Bukhara



I 2018 var jeg kun på en reise, og den gikk til gjengjeld til et land som har stått på reiseønskelista mi lenge. Ja, helt fra ungdomsåra. Det tok sin tid å oppfylle det, og målet svarte absolutt til forventningene. Jeg har siden den gangen vært opptatt av kulturen i Asia, vært betatt av deres arkitektur dekorert med farverike fliser og hatt sansen for krydder og tekstiler som kom hit via silkeveien. Disse bildene er en samling som jeg ikke har funnet plass til i tidligere innlegg. 
Bukara viste seg å være en helt spesiell by bygd av sandstein. I Arken er det flere museum som viser en allsidig og spennende kultur innen for kalligrafi, bokillustrasjon, klesdesign og bruksgjenstander.



Fra salgsbodene på gårdsplassen.


I løpet av høsten 2019 var jeg på tre reiser. Den første til Spania, så til Frankrike og rett før jul til Tyrkia. Med det følte jeg at min reisekvote var brukt opp for en stund. Så viser det seg at Herren i Huset ville til sol og varme midt i alt det triste været rundt juletider, og han inviterte på tur.
Det var bare å ta imot med stor glede for dette ville ikke ha skjedd bare for få måneder siden. Han har i lang tid vært uten noen form for gnist eller initiativ. Så har det endelig snudd, og han har fått lysten både det ene og det andre tilbake, lyst til å tilbedere mat, lyst til å spise sammen med gode venner, lyst til å høre på musikk, lyst til å spille musikk, lyst til å lese aviser, lyst til å se film, lyst til å reise, lyst til å vise interesse for hva andre holder på med.
Selvsagt ville jeg være med til vulkanøya Lanzarote! Nå er vi på vei...

1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.