lørdag 14. september 2019

Slå på ring


      Slå på ring, slå på ring,
slå på hvem du vil,
slå på kjæresten din om du vil.Men den du slår den slår du så hardtså hardt,så hardt,så hardt!
En annen versjon:
Jeg kom over dette innlegget, og plutselig fikk teksten i barneleken en ny betydning, jeg har aldri før tenkt i de baner! Tidene forandrer seg, kanskje ikke volden, men kunnskapen om hvordan den opptrer og vissheten om hva den fører med seg, er blitt større. Er det riktig å la den leken ligge og støve ned?

En annen barnelek som var populær da jeg var barn, var "Ta den ring og la den vandre".

Kunstner Anne Sofie Klavestad, detalj
Vigelandsparken
Det ble ingen aktivitet for meg denne sommeren, bare kunstverk å vise til...

1 kommentar:

  1. Hei! Vi har nok lekt mye av de samme lekene. Sangleker og leker hvor vi stod i ring. Den siste delen av denne "slå på ring"-leken var "falt ut" i min barndom. Vi stoppet med "kjæresten din" og fniste og lo av det. At dette skulle ha noe med vold å gjøre, har aldri falt meg inn. Men det er klart at noen av alle de barna jeg lekte denne leken med må ha opplevd vold i hjemmet. Det var ikke vanlig å rise barna den gang, tror jeg, men absolutt ikke ulovlig å irette sette uskikkelige barn voldelig. Og dessverre blir nok barn slått den dag i dag. Vi voksne må se oss rundt med åpne øyne!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.