tirsdag 10. april 2018

For glem meg ei



Bildene er tatt i dag på vei hjem fra jobb.



til minne om en gutt jeg ikke kjente. Han ble bare 17 år. Mine elever mista en kamerat i helga.
Til minne om de guttene jeg kjente som aldri ble menn.
Og til de guttene jeg kjenner som er 17 år. Ta vare på hverandre. Dere betyr så mye hver enkelt av dere.

17 år, det mest strevsomme året i livet mitt. Det var tøft å finne ut hvem jeg var, om jeg var god nok, om jeg var likt, om hva jeg skulle tro på, om hva som var verdt noe her i livet. Det var mange ubesvarte spørsmål som surra rundt i hodet. Hadde noen spurt om hvilket år jeg ville viske ut, hadde ikke valget vært vanskelig.
Det underlige er at vi tror vi er alene om disse tankene, men vi har dem jo alle sammen på den tida i livet. Vi er skjøre og føler oss ensomme og usikre.

I ettertid ser jeg på det som et år jeg ikke ville ha vært foruten. Det gjorde meg voksen, det ga meg erfaring, det ga meg livsvisdom og innsikt, det gjorde meg sterk. Men det kosta.

Jeg lærte å skille det ubetydelig fra det som betyr noe, fra hva som er viktig og hva som er  verdifullt.

Jeg hadde trygge rammer rundt meg, folk som stolte på meg, som ga meg kjærlighet, som var der når jeg trengte dem, som jeg betydde noe for.
Ikke alle har det. Dessverre.

Jenter sliter også, har like mange og store utfordringer, men evnen til å søke hjelp er større blant jenter enn gutter. Hvorfor er det sånn?
Er det kulturelt betinnga?
Er det kollektiv arv?
Er det genetisk?
Er det et sosiologisk fenomen?


Fremdeles er det likevel kvinner som er de mest sosiale. Blant dem var det 92 prosent som brukte tid til sosialt samvær per dag i 2000, mens det blant menn var 78 prosent i Norge.
I gruppene 13- 15 år og 16-19 år er det en betydelig større andel blant jentene enn blant guttene som bruker tid på sosialt samvær.
I gruppen 16-19 år er det 41 prosent av guttene og 74 prosent av jentene som har en eller flere samtaler per dag. 16-19-åringene er alene 5 timer og 19 minutter. 
Det registreres i dag flere selvmord blant yngre enn tidligere. I hele perioden har menn hatt nærmere tre ganger så høy selvmordsrate som kvinner. 
Info




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.