lørdag 29. juli 2017

Les om hva Blogger´s Sunday Walk kan gjøre med deg... start i dag eller i morgen!




Visit Fredrikstad og Hvaler
For English readers, check the web-site
Teksten oversatt fra engelsk: 
Her er den beste typen trening for hjernen, ifølge forskere.
Verdt å prøve, bli med på hver eneste BSW, og ta turer innimellom også!

Sjølsagt ønsker alle en helt naturlig måte å løfte humøret på, forbedre hukommelsen, og beskytte hjernen mot aldersrelatert kognitiv svikt! Kom i bevegelse.

Et vell av nyere forskning, inkludert to nye studier publisert i vår, tyder på at noen former for trening som øker pulsen og som får deg i bevegelse og som gjør deg svett over tid - kjent som aerobic trening, - har en betydelig, overveldende gunstig effekt på hjernen.

"Aerobic trening er godt for hodet, akkurat som det er for hjertet", skriver forfatterne av en ny artikkel i Harvard Medical School bloggen, Mind and Mood.

Humøret kan løftes etter bare noen minutters sykkeltur, mens det å få bedre hukommelse kan ta flere uker.

Det betyr at den beste typen trim for hjernen din er enhver aerobic trening som du kan gjøre regelmessig og konsekvent i minst 45 minutter om gangen.

Avhengig av hva du ønsker å oppnå, kan du prøve å gjøre en rask spasertur eller en joggetur til daglig rutine. En pilotstudie av personer med alvorlig depresjon viste at å gå 30 minutter på tredemølle i 10 påfølgende dager var "tilstrekkelig til å produsere en klinisk relevant og statistisk signifikant reduksjon i depresjon."

Aerobic trening kan også hjelpe folk som ikke lider av klinisk depresjon, til å føle seg mindre stressa ved å bidra til å redusere nivåene av kroppens naturlige stresshormoner som adrenalin og kortisol, ifølge en fersk studie i Journal of Physical Therapy Science.

Hvis du er over 50, antyder en studie publisert i British Journal of Sports Medicine at de beste resultatene kommer ved å kombinere aerobic og styrketrening.
Det kan omfatte alt fra høyintensiv intervalltrening, som 7-minutters trening, Yoga med dynamisk flyt, som innbefatter styrke-bygning med planker og push-ups inkludert " hjerte-pumping og danseliknende bevegelser".

En annen studie publisert den 3. mai 2017 gir ekstra støtte til forskning av voksne i alderen 60-88 som viser at å gå i 30 minutter fire dager i uka i 12 uker, styrker tilkobling i et område av hjernen der "sono stati" forbindelsen svekkes og derav hukommelsestap.

Forskere er fortsatt ikke sikre på hvorfor denne typen trening ser ut til å gi hjernen et løft, men studier tyder på det har å gjøre med økt blodstrøm som gir sinnet frisk energi og oksygen.

Og en fersk undersøkelse hos eldre kvinner som viste mulige symptomer på demens, fant ut at aerob trening var knytta til en økning i størrelsen på hippocampus, et område i hjernen knytta til læring og hukommelse.


Joe Northey, hovedforfatter av den britiske studien og forsker ved University of Canberra, sier hans forskning tyder på at alle med god helse over 50 år, bør trene aerobic i 45 minutter til en time på så mange dager i uka som mulig.

ERIN BRODWIN, Business Insider


Så mitt forslag er: 
legg inn 5 minutters pauser med aerobicøvelser 10 ganger på turen, så blir vi så mye mer fornøyde resten av dagen!


So my suggestion is:

Add 5 minute breaks with aerobics exercises 10 times during the walk, then we'll be so much more happy the rest of the day!


Bildet er tatt under et foredrag holdt av Arne Holte om livsmestring.

Husk godt egna fottøy! 



Kryss av 29. oktober i kalenderen for høstens BSW utfordring!
Mark the 29th of October in the calendar for the BSW- Autumn challange!

2 kommentarer:

  1. Flott innlegg om kor viktig fysisk aktivitet er for helsa, på mange måtar.
    Eg er klar for BSW denne helga !

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Jammen, i morgen SKAL jeg huske på å få dette med meg! Jo eldre skroget blir, jo viktigere er det å holde det i form.
    Ha en flott helg videre :D

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!