onsdag 12. oktober 2016

Oppslagstavla; Tråder satt i system




Ikke alltid er systemet intakt. Noen ganger faller en tråd ut og skaper en ubalanse. Et innfløkt og presist mønster er plutselig blitt brutt. 
I  tre dager har psykisk helse vært markert verden rundt.
Temaet i år er " fordi livet forandrer seg".
For meg har også livet forandra seg de siste årene. Jeg har fått føle hvordan det er å ha en nær som har det tøft og alt er blitt en stor belastning. Sosialt liv er fraværende, isolasjon. Matlysten er borte. Initiativet er borte, og det finnes ingen glede mer. Uvissheten og angsten for at dette skal vare, er forsterkende og utmattende. En altomfattende uovervinnerlig redsel rår og evnen til å kjempe seg ut av den lammende tilstanden er ikke til stede. Tvilen slipper ikke taket. Tappa for fysiske krefter. Det som før var forbundet med glede er nå et ubeskrivelig ork. Indre maktesløshet og vedvarende uforklarlig uro er fellesnevnerne.
Et liv fullt av aktivitet, engasjement og livsappetitt er blitt til et liv styrt av meningsløse tanker og håpløs lediggang. Små bagateller blir store bekymringer, planlegging eksisterer ikke, framtida er uforutsigbar. Selvbildet er på det laveste, og motivasjonen for å "komme tilbake til livet", er vanskelig å finne.
Men troen på at et bedre liv en gang kommer tilbake, vi bare ikke miste, nettopp "fordi livet forandrer seg"....
Denne illustrasjonene har jeg tatt vare på, og i mange år hang den bak glass og ramme sammen med en del andre utklipp på kontoret mitt. 

Da jeg skifta beite og ble uten eget kontor, havna utklippsamlingen på loftet. Glasset sprakk, og det meste ble nesten glemt.

I sommer rydda jeg på loftet, fant den etterlatte oppslagstavla og tenkte dette må jeg ta vare på og presentere på bloggen.




Jeg pleier alltid å spørre elevene om deres søvnvaner, spisevaner, selvbilde/selvtillit, ambisjoner, prestasjonsangst og press, forhold til venner og familie som kan påvirke innsats og skolearbeid - og hvordan det er å være f.eks. 17 år. Det er ikke obligatoriske emner i en vanlig elevsamtale, dessverre.
Mange unger lider, og deres psykiske helse er utsatt for store påkjenninger. Som en av deres nærmeste pårørende, plikter vi bry oss!


2 kommentarer:

  1. Det er mange som sliter i dag, av ulike årsaker! Og, mange søker aldri hjelp eller snakker om problemene sine. Verden har forandret seg også, blitt et utrygt sted. Det kan ikke være lett å være ung i dag, og se for seg en lys fremtid! Men livet kan forandre seg, og det kan verden også!

    SvarSlett
  2. Det er eit viktig tema du tek opp i dag.
    Mange slit og held det for seg sjølve lenge,
    ikkje alltid dei næraste forstår det heller.
    Det er store krav til både unge og dei som er lenger opp i åra.
    Viktig at det blir sett fokus på dette.

    Anne-Mari

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.