mandag 24. juli 2017

Kjempeverbena, Verbena bonariensis, fra Riga




Jeg har hatt en diskusjon med en nabo og en niese om hvorvidt den er flerårig eller ettårig. Jeg mente at den ikke kommer igjen året etter, og det fikk jeg bekrefta av en ansatt på et gartneri også, men min nabo hadde fått annen informasjon og min niese var veldig påståelig ang at jo den er flerårig. Da begynte jeg å tvile! Nå har det seg sånn at vi alle kan ha rett. En liten kikk på flere nettsider bekrefter det.

Kjempeverbena kan overvintres frostfritt som plante eller som rotede stiklinger som plantes ut året etter.KildeI mildere klima vil kjempeverbenaen klare vinteren, men hos oss dør den ned så vi må må satse på nye planter fra frø. (Den har klart vinteren i Stavanger, men blir finere fra frø).Knuts Hage
Spirene over er fra frø jeg tok hjem fra Riga i september i fjor. Vil de blomstre innen frosten kommer? Uansett vil jeg ta dem inn og i tillegg ta stiklinger. De får stå sammen med pelagoniane. 




Dette er hva jeg oppdaga i potta ved inngangen, en verbena som har kommet igjen fra i fjor da jeg kjøpte gule og røde og blå blomster til 17. mai! Den har overvintra ute i potta! Jeg trodde alt var dødt da jeg satte ned nye blomster i år!



Skal bli spennende å se om det er den røde eller hvite som har vært så livskraftig. Det var tross alt kuldegrader i vinter...


28.juli2017


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.