tirsdag 9. november 2021

Å passe


Mandag var det utviklingsdag i barnehaven til det minste barnebarnet mitt, og jeg dro til Oslo for å passe han mens foreldrene var på jobb. Det er veldig hyggelig å kunne være til nytte når behovet er der.

Heldigvis var jeg ikke opptatt denne formiddagen, måtte bare rekke et styremøte klokka 19.00, og det rakk jeg såvidt!

Han er snart to og et halvt år, og språket er i full utvikling. Han fortalte meg at han ville se ugla i treet i Botanisk have. Det ønsket var enkelt å oppfylle. Så vi tok en tur ut i gråværet. Da vi passerte kafeen i haven, ville han ha eplemuffins. Dessverre var det stengt fordi det var mandag. Mange besøkende ble skuffa over nettopp det fordi skiltet med velkommen inn og ÅPENT, ikke var tatt bort.

Da vi kom fram til treet med ugla, var han så trøtt at han knapt orka å heve blikket og hilse på ugla som han er veldig begeistra for.

I Botanisk have så jeg en fantastik busk med små lilla eller rettere sagt fiolette bær. Er det noen som kjenner navnet på denne busken? For her mangla en beskrivelse og navneplakat. Tok noen frø som jeg sår til våren.

Enden på historien er at vi kjøpte både eplemuffins og bananbrød som han også ville ha, på et lokalt bakeri, og da var alt "fryd og gammen"!

Hatten fikk jeg av faren, den eldste sønnen min, 
til jul for noen år tilbake.
Passer meg veldig bra, både i størrelse og stil!

Er dette utsagnet også kjent utenfor Norges grenser: 

"Å få så hatten passer"... det betyr å få tilbakemelding i form av en kraftig irettesettelse eller korreks, kjeft med andre ord. Jeg har prøvd å lete etter opphavet til denne underlige kommentaren uten hell. Noen som vet?

Fant navnet: japanglassbær/Callicarpa dichotoma




13 kommentarer:

  1. Jeg har også vært i Oslo og passet barnebarn nettopp. Kom hjem til Bergen med nattoget i dag tidlig. Vi benyttet anledningen til å se det nye Munchmuseet mens vi var i Oslo. Verdtå se!

    SvarSlett
  2. Du har sikkert hatt en flott tid med barnebarnet ditt

    SvarSlett
  3. Så fint ni hade det tillsammans du och barnbarnet! Det är guld värt att få passa barnbarn ibland!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  4. Både ugglan och hatten passar väldigt bra!

    SvarSlett
  5. Det er herlig å passe på barnebarna, det hadde jeg ofte muligheten til da de var små ... lykkeøyeblikk, så vakkert.
    Hatten din er superfin ... og hele bildet generelt. Yes :-) hatten ser flott ut på deg ... flott bilde.
    På tysk er det ordtak i forbindelse med hatten. 1. Ha hatten på - hatten var symbolet og prioritet for det frie menneske og har dermed utviklet seg til å bli et symbol på styre (Herrschaft)... i DDR ble begrepet "Hut auf haben" ("Have your hat on" "hat på") brukt om - å ha ansvar, å ha autoritet.
    2. Å ta av seg hatten for noen - er en form for respekt (man ser det ofte i gamle klassiske filmer)
    ...Jeg kjenner bare disse to versjonene.
    Takk for herlige bilder. Ha en fin kveld.
    Hilsener sender deg Viola.

    SvarSlett
  6. Du klär dig verkligen i hattar! Spelar ingen roll vilken färg och form, ditt huvud passar alla hattar.
    Busken är väldigt vacker med sina bollar, men jag har ingen aning om vad det kan vara för "ras".
    "Å få så hatten passer" är du inte ensam om att vilja veta var ordspråket kommer ifrån. Den här länken hittade jag:
    https://www.diskusjon.no/topic/470157-%C3%A5-f%C3%A5-s%C3%A5-hatten-passer-hvor-kommer-det-fra/?tab=comments

    SvarSlett
  7. Vacker uggla, vilket jobb att få till den ur stammen.

    SvarSlett
  8. Du passar verkligen bra i den där hatten! Trevligt att passa barnbarnet också :-)

    SvarSlett
  9. Hatten klär dig, du är riktigt fin i den!

    SvarSlett
  10. Så roligt att ta en tur till Oslo och passa barnbarnet. Och en fin tur till Botaniska trädgården blev det. Typiskt att barnbarnet blev trött när det var dags att se ugglan. Men det ordnade sig ju fint ändå. Och kaffebröd fick ni med er.
    Tycker du passar så fint i hatten.
    Ha det gott.
    En fin tolkning!

    SvarSlett
  11. Sikkert em koselig dag med barnebarnet. Ha en vakker dag i novemberlyset:)

    SvarSlett
  12. Jeg savner veldig da barnebarna var små. Vi var mye sammen både i Oslo, i Åsgårdstrand og på Fjellhytta i Gudbrandsdalen. Nå er de voksne, men de var her med kjærester til lunsj forrige søndag. Veldig hyggelig!
    Jeg har dessverre ikke svar på dine spørsmål, men flotte bilder er det! Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.