tirsdag 30. november 2021

Å gre / å kamma



Jeg måtte langt tilbake i tid for å finne bildet jeg synes kunne passe til denne ukas utfordring som på norsk heter å kjemme eller gre som jeg vanligvis sier.

Bildet er et klipp fra videofilmen Spor som ligger halvveis redigert på en datamaskin som ga opp. Heldigvis har jeg råmaterialet liggende på små kassetter. Kanskje jeg en dag vil gå løs på redigeringsarbeidet på nytt. Flere innlegg på bloggen om prosjektet finnes under etiketten Spor - om noen har lyst til å se mer.

Jentene er kledd som jenter fra jernalderen. De var den gangen mine elever. Mia, lengst framme, er snart utdanna lærer. Hun er nå praksis-student på skolen jeg jobba på fram til sommerferien. Etter 46 år som lærer ble jeg pensjonist og har aldri før hatt det så travelt! Godt at nye krefter trår til!

Det tok sin tid å samle rekvisitter til filmprosjektet. Jeg oppsøkte markeder, hadde litt flaks og kom over mange gjenstander, og de jeg ikke fikk tak i, lagde jeg sjøl!

Håret har til alle tider vært menneskers pryd, og å dandere det har vært en kunst fra vår spede begynnelse .Moten har forandra seg og kommet tilbake. Jernalderens frisyrer var ganske populære noen få år tilbake.

Jeg legger ved noen bildeklipp fra en vitenskapelig artikkel, En hårete historie om hår og kam i jernalder og middelalder av Margrete F Simonsen -  som det er en lenke til her: Kilde 




Jeg var innom og hilste på tidligere kollegaer i dag, og der satt også Mia rundt lunsjbordet. Skikkelig artig å møte henne nettopp i dag!


10 kommentarer:

  1. Vilket bidrag till temat! Helt perfekt. Å då du nog ska gå i pension nästa år så har du ju första projektet klart - redigering av filmmaterialet;-)

    SvarSlett
  2. Jeg gikk hadde min siste skoledag før sommerferien.

    SvarSlett
  3. Det samme skjedde med meg. Jeg ble pensjonist etter 39 år som lærer og i dag er jeg veldig opptatt med nye prosjekter. Det er viktig i vår alder. Jeg er glad du er veldig aktiv.
    Varme hilsener fra Argentina

    SvarSlett
  4. Vilken bra tolkning av veckans temaord. Spännande och intressant med filmen.

    SvarSlett
  5. Intressant och genomarbetad tolkning med fina bilder!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. For et spennende prosjekt! Og interessant innlegg!

    SvarSlett
  7. Takk, fantastiske bilder ... de inviterer deg til å drømme ... langt fe hår :-) Musikk og sang ... for ikke å snakke om kunsten å kamme ... strålende hilsener til deg - i dag er sola her hos oss...

    SvarSlett
  8. En helt perfekt tolkning - snyggt jobbat! :-)

    SvarSlett
  9. Intressanta gamla kammar, fin tolkning

    SvarSlett
  10. Som alltid et flott og lærerikt innlegg med fine bilder. Du får det til!
    Gode førjulsdager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.