søndag 17. november 2019

Tråd


Som en rød tråd
Samle de løse trådene
Uten en tråd

Flere kollegaer på jobben møtes opp til seks ganger i året for å strikke og slå av en prat.
Vi er alle i tråd med hverandre, har samme yrke, samme interesser og samme syn på mange pedagogiske tilfeller.
Det er min svenske kollega som trekker i trådene, minner oss på når neste møte er osv.
Samtalen går livlig og noen ganger mister vi tråden og hopper fra det ene emnet til det andre. Det blir heldigvis sjelden knute på tråden. Går samtalen på ville veier, samler vi trådene og tar opp tråden igjen.
Er det noen som ikke kan komme, slår vedkomne på trå´n på sin trådløse mobil og gir oss beskjed!
I illustrasjonen er det røde garnet fra moren min. Hun hakka et nydelig pledd til meg, men hunden vår Spot gnagde et hull i det da han var valp. Jeg får ta opp tråden og reparere det. Godt jeg har noen ekstra nøster med garntråd  liggende.
På strikkekaféen strikker jeg på en genser av garn jeg kjøpte i en landsby i Pyrinéene for noen somre siden. Frågan er om jeg har nok tråd. Strikketøyet ligger i en bag jeg fikk på forskningssenteret Luma forrige uke. Begge er fra Frankrike og passer godt sammen i farven, så fra nå av har jeg strikketøyet i den!
Tegningen av barna "uten en tråd"  fra 1971, setter sluttråd (strek) for illustrasjonen denne uka!

Nye materialer, forsking på LUMA


Kilder:

tråd (norrønt þráðr; beslektet med dreie) svært tynn snor av fibrer av silke, ull eller lignende, eller for eksempel av metall:trekke tråd lage ståltråd og lignende

træ tråd i nåla  
livet hans hang i en tråd 
går som en rød tråd gjennom 
livstråd, skjebnetråd

trekke i trådene - dirigere noe i det skjulte (opprinnelig om marionetteater)
miste tråden - gå surr i sammenhengen
være i tråd med - samstemme med (noe)
slå på tråden - telefonere (opprinnelig om eldre telefonapparat med en metallstang som en måtte slå på for å få forbindelse med sentralen)   
uten en tråd - helt naken
være lett på tråden (trolig opprinnelig 'hun spinner løst') - være seksuelt løsaktig
knute på tråden - i overført betydning: midlertidig uvennskap
samle alle tråder i en hånd - styre alt, trekke i trådene
ta opp tråden igjen - fortsette med hovedemnet i et foredrag, en samtale eller lignende etter avbrudd eller sidesprang

10 kommentarer:

  1. Å du milde gode trådtid, skal si jeg liker dette inlegget särs godt da! Takk kjäre bloggven, jeg föler meg nok litt trådbeslektet med deg :-) Nyter hele veien, du fant tråden :-)

    SvarSlett
  2. Uttömmande tolkning av "trådtemat" Fina bilder och kul att läsa din text!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Vilket fint inlägg om tråd! Och vilket härligt ordspråk :D

    SvarSlett
  4. Ja, där såg jag några utan en tråd! Och vilka fina garntrådar, är det du som stickar? Detta var långt ifrån mitt ämne, handarbeta kan jag inte. Men visst kan jag trä nålen på en tråd!

    SvarSlett
  5. Så duktig du är som stickar och det låter väldigt mysigt att träffa andra och sticka tillsammans, även om det mest blir prat och diskussioner. Det behöver vi också.

    SvarSlett
  6. =)
    Alltid en fin tolkning från dig.
    Ha en fin solig onsdag!

    SvarSlett
  7. Trevligt att både ses och sticka! Och jag kan tänka mig att ni hat stort utbyte av att ses. För egen del är jag inte så mycket för vare sig att sticka, virka eller sy- Men jag beundrar de som kan och får till det. Min norska mamma och min mormor hade detta i sig men inte ärvde jag detta.
    Ett flott inlägg till veckans tema.

    SvarSlett
  8. Flott innlegg om ulike trådar.
    Du gjer skikkeleg arbeid med løsningane.

    SvarSlett
  9. Jättefina färger på garnnystanen riktigt lyser.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.