søndag 10. november 2019

Pris



Årets lokale litteraturPRIS gikk til iranske Mahvash Sabet  som jeg var med å kåre blant de nominerte.
For interesserte er hele innlegget fra PRISutdelingen på bloggen min her. 
Boka jeg fikk signert heter PRISon poems:


Jeg ble drevet til å lete etter ordet pris i teksten, i diktene. Startet med det første diktet, og leste fram til side 65. Startet med det siste diktet, leste fram til side 83 uten å finne ordet.
Startet på side 65. Leste diktene Oppstand, Fangen, Forgangen tid, Da hun døde, Nattergalens land, og til slutt Sonya - og så nederst på side 82, leste jeg:

... Å flykte fra seg selv er knapt verdt
prisen for den tilbakekomsten. Og for en pris!" 

På den måten måtte jeg lese alle diktene før jeg fant hva jeg lette etter, men jeg fant det!
Jeg følte det på meg, at ordet ville dukke opp til slutt. Og med én bokside igjen, fikk jeg bekrefta at min fornemmelse ble virkelighet.


For tida befinner jeg meg på vei hjem fra Arles i Provence sammen med fransklærer Guro, fagleder Anne Marte og våre elever. Det er fjerde gangen vi har besøkt skolen Lycée Professionnel, Lycée Des Métiers, Charles Privat-
Vi er blitt riktig så kjente i distriktet!


betyr på norsk tatt, hentet eller funnet. Det er utrolig hva det er mulig å lære ved å delta på utfordringer på bloggen!
Det var nettopp på busstasjonen i Arles klokka mi som jeg var så gla´i, ble tatt fra meg i 2012.


13 kommentarer:

  1. Du verden så spennende! Hurra for deg! Sikkert veldig artig å være med på både det ene og det andre. Velkommen hjem igjen til vinteren! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  2. Congratulations! That's a wonderful way to be recognized!

    SvarSlett
  3. När jag såg första bilden gick tankarna genast till Nobelpriset. Men så var det inte..... Snyggt tolkat och du välkommen hem igen=) Ha en bra vecka!

    SvarSlett
  4. Vilket fint inlägg om ordet PRIS!

    SvarSlett
  5. Flott arbeide når en leter og tilfredsheten når en finner. Kjenner godt igjen å havne på leiting. Mye fint å få med på veien også.
    Fra meg får du applaus for din fine spennende tolkning ��

    SvarSlett
  6. Välkommen hem!
    Jättekul att just Mahvash Sabet vann priset, då du ju själv nominerat henne!
    Bilden på er tre tjejer är helt underbar! Är så glad över dina framgångar i Frankrike:-)

    SvarSlett
  7. Mycket trevligt prisinlägg! Och välkommen hem!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  8. Vilken spännande tolkning av veckans temaord och så roligt att läsa om att du var med att välja ut Mahvash Sabet som också vann detta pris.

    SvarSlett
  9. Väldigt trevlig inlägg och så glad författaren ser ut efter att ha vunnit sitt pris vilket man verkligen kan förstå.

    SvarSlett
  10. Heisann Hélen, din blogg er blokkert for meg på grunn av sikkerhetsgrunner. Merkelig, men jeg har rapportert om at du ikke har en "farlig" side til Norton Security. Derfor får du foreløpig ingen kommentar av meg på bloggen din!

    SvarSlett
  11. Häftigt och härligt, ni har säkert haft en toppenresa och sett en pristagare!

    SvarSlett
  12. Så flott å reise med elever og kolleger til
    spennande stader.
    Og så godt du har tolka ordet denne veka.

    SvarSlett
  13. Kul upplevelse och glada pristagare.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.