mandag 12. juni 2017

Kjært barn, mange navn - purpur





I forbindelse med 50 års jubileet for siste året på folkeskolen, gjorde jeg en liten uhøytidelig undersøkelse om forskjeller mellom fjerdeklassinger nå og den gang. Et av spørsmålene var Hvilken farve liker du best? 8 svarte lilla, 2 fiolett og 1 purpur av dagens 52 fjerdeklassinger. De viste til et mye større utvalg av farver enn hva vi gjorde for nesten 50 år sida. På lista sto det blant annet turkis, neon grønn, limegrønn, marineblå, organsje og svart. Blant oss var det liten variasjon, 30 % rød, med mitt bidrag rustrød inkludert, og 50% blå som viser seg å være den mest populære farven jevnt over. 1 nevnte gul som ingen nevner i 2017. 33 % av disse elevene har ført opp diverse blånyanser.



Av blomster de liker best, er det en som skriver den blå i hagen! Gjett om jeg smelta da jeg leste det svaret. Herlig! 
Ut over de vanlige haveblomstene, nevner elevene navnet på en rekke markblomster som blåveis, prestekarve, natt og dag, hestehov og løvetann. Her er det ingen fordommer mot gule blomster. Rose havner sjølsagt øverst på lista med 60% i 1967 og 33 % i 2017, så rosa er fremdeles den mest populære blomsten blant alle. 2 nevner rosa som sin yndlingsfarve før mot 3 jenter og en gutt av 52 elever nå.
Svarene er ikke helt sammenlikningsbare siden det kun var jenter med i 1967 mens det er både jenter og gutter som har svart i 2017.




Navnet lilla kommer fra fransk og henviser til farvene på syriner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lilac_(color)
https://en.wiktionary.org/wiki/lilla

Tove kommenterte på innlegget mitt om Indigo: 

"Og jeg ser når jeg underviser, at nesten ingen kan det navnet på den blå-lilla fargen. De kaller alt lilla enten det er fiolett eller indigo. Det var det jeg ville frem til."
Jeg er født nysgjerrig og liker slike ytringer, for det setter i gang en lyst hos meg til å vite mer, og et ønske om å fordype meg i kunnskap.... og aller helst slik viten jeg kan erfare og ikke bare lese meg til.
Til høsten vil jeg be elevene mine forske på temaet, gi dem oppgaver der de kan sammenlikne svar gitt på starten og på slutten av skoleåret på flere nivåer og arenaer. Det skal bli et skoleår der de blir bedre kjent med farver som befinner seg mellom rødt og blått på farvesirkelen.


https://mediaerling.wikispaces.com/Fargel%C3%A6re


Men det er en gutt - ikke ei jente, som har skrevet purpur i undersøkelsen!
It has a very calming effect on us and is, therefore, very helpful for those people experiencing sleep difficulties or stress.Kilde
Jeg har alltid hørt at man aldri skal male soverommet i denne farven, så denne påstanden stusser jeg over.


En fargehandelkjede kåret i 2013 årets farge, lilla. Men man trenger slett 
ikke være farge-ekspert for å la seg fascinere av den vakre lillafargen.
KLIPP:
Nyanser av lilla har faktisk vært svært 
populære i Norge de siste fem årene, og 
med god grunn. Lilla er en farge som 
er spesielt vakker i det norske lyset, og 
den finnes mange varianter. – Fiolett 
(varme lillatoner), indigo (kalde lillatoner), 
purpur, lavendel, plomme osv. Lilla er 
en farge som både favner de som elsker 
klassisk eleganse, de dramatiske, de som 
sverger til over-dådig luksus ( gjerne med 
innslag av gull) og de romantiske som 
ofte foretrekker de sartere lillafargene, 
syriner om våren, lavendel osv. 
Lykkens farge
Ordet lilla kommer fra det franske ordet 
lilas, som betyr syrin og syrinfarget, som 
igjen stammer fra det arabisk lilac, som 
betyr syrin. Det menneskelige øye skiller 
ikke mellom fiolett og lilla, og vi kaller 
derfor nesten utelukkende begge nyanser 
for lilla. Men i den berømte romanen 
Dr. Zhivago av nobelprisvinneren Boris 
Pasternak omtales fargen fiolett et 
helt avsnitt:
«Hennes yndlingsfarge var fiolett, 
fargen på prestenes kirkedrakter, særlig 
ved høytidelige anledninger, fargen på 
uutsprungen syrin, fargen på hennes
beste fløyelskjole og på hennes fine vin
glass. Det var lykkens farge, fargen til 
hennes erindringer, og hun syntes også 
at det forsvunne, førrevolusjonære, jom
fruelige Russland måtte ha hatt lysfiolett 
farge. Hun hadde likt så godt å sitte 
bak kassen, fordi det fiolette halvlyset i 
butikken, med dets herlige duft av stiv-
else, sukker og mørklilla solbær-
karameller i glasskrukker, lå så nær 
opptil hennes yndlingsfarge.»
Kirken
Kirken har også et spesielt forhold 
til fargen, der står den for sorg og bot. 
Kunstnere har ofte foretrukket lilla, 
og mange hevder at fargen øker spiri-
tualiteten og kreativiteten, samt gir 
fred og balanse. Årets farge har faktisk 
vært en populær farge helt fra oldtiden, 
de kongelige valgte seg ofte fargen 
fordi den var sjelden og kostbar å 
fremstille. 
I dag er heldigvis ikke lilla dyrere enn 
andre farger, så nå er det bare å la seg 
inspirere. Enten man søker fred og 
balanse, eller ønsker å øke kreativiteten. 

Tekst og foto: Myriam H. Bjerkli 





5 kommentarer:

  1. Jeg sier lilla, og det er en farge jeg alltid har likt. Litt rart å se hvordan andre har tatt til seg med tekstiler og puter i det siste i forskjellige lillanyanser fordi det er moderne. Jeg ble plutselig veldig "in"!Jeg har hatt lilla pg grått på soverommet før, og det er veldig behagelig synes jeg. Artig innlegg! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Läste just att de äldre svenska orden violett och gredelin försvinner och alla säger lila istället.
    Vacker färgskala är det oavsett!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og du har helt rett ang. navnet lilla. Jeg tror også det er en såkalt språkutvikling på gang. Indigo er for fremmed for de fleste, og lilla dekker flere nyanser mellom rød og blått. Hva fagfolk bruker er en sak, hva folk flest bruker er en annen.... og det vil nok erstatte indigo og kanskje fiolett i fagmiljøet og bransjen også etter hvert.

      Slett
  3. Very interesting aspects of purple lilac and such intense shade of purple. Interesting info!
    A great day and week, too!

    SvarSlett
  4. Fint innlegg.
    Godt at barn er interessert i blomster og farger.
    Lillafarger er vanskeleg å katalogisere synest eg så det blir gjerne at eg seier mørk lilla, lys lilla, blålilla, rødlilla...
    Må visst studere meir på dette.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.