lørdag 21. mai 2016

Klosterpeon



Hagepraten om Klosterpeon
Re: Klosterpeon orm » 11 Jan 2016, 20:49 
Humilis: lav, liten, uanselig, ydmyk - står det bl.a. i min latin-danske ordbok. Denne er fylt da, uten at det trenger å bety noe. Bladene er litt annerledes. Den finnes svært få steder i landet, står det. Ser ikke ut til at vi kommer lenger. Denne tenker de er spredd ved at bemidlede folk, som hadde prydhager, har delt med sine undersåtter. Kanskje har også undersåttene benyttet seg av lommefrø. Folk flest hadde jo ikke prydhager og bøndene dyrket bare slikt som kunne spises, men det kan vel være at noen lot seg besnære av denne flotte blomsten. Jeg vet heller ikke når det ble vanlig med inneblomster i vanlige folk sine stuer. Sikkert før de anla blomsterhage. Kanskje kunne det være en gave til kona. Bare spekulasjoner.
Re: Klosterpeon orm » 12 Jan 2016, 01:17
Ja, de fleste av de rikeste hadde gårder i tillegg til annen forretningsdrift. De hadde sikkert vært utenlands og sett blomsterhager der. Vi ser jo at på Hvam gård hadde de denne 'bondepeonen' som de er litt usikre på om er en officinalis el. humilis. De spekulerer på om den kan ha kommet fra Ullevål gård (J.Collet) da Hvam hadde forretningsforbindelse m. denne og peonen også fantes på Ullevål.
Det som står om humilis her En liten bondepeon med røtter i det ukjente kan ikke stemme for bladverket er helt anneledes siden de på siden er smale, spisse og slette, men på min peon er bladene runde og buklete.

Bildene er tatt i går kveld og i dag tidlig


23.mai

Eller kanskje det ikke er klosterpeon jeg fikk? Mulig bondepeon som er lavere, blomstrer tidligere oger mer hardfør! Kan dere være Old Faithful?
Røde peoner
Pionhagen

Ny peon: Bunker Hill 21.juni



Hagelands peoner Ørten slag
Mer
Ulike slag

7 kommentarer:

  1. Nydelig er den i alle fall! God helg :)

    SvarSlett
  2. Vakker! Men denne er vel ikke i blomst i din hage ennå? Hilsen uvitende Tove. God helg!

    SvarSlett
  3. Og du som er så glad i blomster - har du vært i Keukenhof i Nederland? Se bilder på min blogg. Vakrere kan det ikke bli! Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Peoner er vel noen av de fineste hageblomstene som finnes! :)

    SvarSlett
  5. Thanks for sharing this wonderful post. Gorgeous flowers and I love the artwork.

    SvarSlett
  6. Peoner er ein av favorittane mine i hagen.
    Dine er nyyydelege !

    Fin søndagskveld !

    SvarSlett
  7. Peoner er slike vakre blomster. De og roser er mine favoritter.
    Klem Christina

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.