tirsdag 21. juli 2015

Blomstenes hemmelige språk - The Language of Flowers




Nå har jeg lånt boka jeg har hatt i tankene om å lese. Ennå har jeg en del sider igjen å lese i Havets katedral.
Har vært en slett leser de siste åra... Likevel starter jeg på denne i kveldstimene framover. 
Gleder meg til å tre inn i hovedpersonens univers.
Litt mørk sjokolade med appelsinsmak hører med!

Georginer - verdighet

Lavendel - mistro
Gresstjerneblom, Stellaria - velkommen

Ringroser - sorg


Veitistle - misantropi og strenghet eller enkelhet
Tørka basilikum - hat
Røde nelliker - mitt hjerte brister
Peoner - sinne og skam
Aloe - smerte
Filtkorsved - fasthet
Bougainvilla - lidenskap
Slyngsøtvier - du er deilig
Engelsk karse - 
Tusenfryd - uskyld

Revebjelle

Hortensia - selvbeherskelse

Anemone - forlatt

Røde roser - kjærlighet

Gule roser - utroskap

Rosmarin- erindring og troskap
Akeleie - svik og dårskap
Kristorn - framsynthet
Mandelblomst - indiskresjon og håp eller tankeløshet
Solbrud - tårer
Jernurt - be for meg
Gullris - nennsom oppmuntring
Krysantemum - sannhet
Solsikke - falsk rikdom
Orkide - raffinert skjønnhet
Hibiskus - ømtåelig skjønnhet
Pasjonsblomst - tro
Kala - beskjedenhet
Tigerlilje - 
Stargazer - 
Keiserkrone - 
Siberialiljer -
Aspargesbreine - 
Liljekonval - gjengjeldt glede
Gravmyrt - ømme minner
Oransj rose - fascinasjon
Ranunkler - du stråler av sjarm
Rhododendron - pass på
Strålekryss Astrantia -  
Misteltein - jeg overvinner alle hindringer
Peppermynte - varme følelser
Nopales - brennende kjærlighet
Prydløvemunn - formastelighet
Sølvpoppel - tid
Heliotrop - hengiven ømhet
Valmue - fantasi og overdådighet
Akasie - vennskap og hemmelig kjærlighet
Hassel - forsoning
Myrt - kjærlighet
Silkenellik - 
Lindetreblomst - ekteskapelig kjærlighet
Sivnarsiss - attrå
Ranunkler  - du stråler av sjarm
Gul rose -  ensomhet, vennskap (lenger ut i boka)
Amaryllis - stolthet
Solbrud - tårer
Klemats - fattigdom
Amerikansk nøkleblom - barndom
Lijle - majastetisk
Kamilleblomst - krefter i møte med motgang
Kirsbærblomst - ubestamdighet, livets skjønnhet og forgjengelighet
Aloe - smerte
Stemor - tenk på meg
Sypress - sorg
Kaprifolium - hengivenhet
Iris - budskap
Askrot - fødsel
Krokus - ungdommelig fryd
 Hagtorn - håp
Ridderspore - sogløshet
Pasjonsblomst - tro
Fenikkel - styrke
Ryllik - kr for et brustent hjerte ???
Salvie - god helse og et langt liv
Levkøy -du vil alltid være vakker i mine øyne
Plommetreblomst - hold dine løfter
Brudeslør - evigvarende kjærlighet
Røde nelliker - mitt hjerte brister
Heliotrop - hengiven ømhet
Hassel - gjenforening
Hyasint - vær snill å tilgi meg
Nøkkelblom - barndom
Forglemmegei - glem meg ikke
Lin - jeg føler du er snill
Klokkeblomst - Meksikansk salvie 


More photos will be posted successively!

Jeg har lenge vært interessert i Blomstenes språk-  
som i innlegget A Floral Calendar.
Se også posten Nærvær
Og jeg skulle gjerne ha hatt esken der Victoria sortere bildene sine etter blomstenes betydning. Svært få nettsteder, ingen rettere sagt som jeg har funnet, gir den informasjonen!
Se innlegg under etiketten Nærvær!



1 kommentar:

  1. Kos deg med boka! Jeg elsker å lese.
    Takk for hyggelig kommentar på min blogg.
    Så du forresten det forrige innlegget? Det første bildet var av et vakkert rosa, blomstrende tre. Du som er så gladi blomster må ta en titt på det. Nå vet jeg navnet - Japansk Corona Cornel, som betyr hjerte-krans. Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.