mandag 7. februar 2011

Oftograf; Fot

.
På vei hjem fra jobben i dag ble jeg møtt av en skikkelig hissigpropp på broa. En stor svaneunge kom vraltene med raske skritt mot meg. Han ble temmelig innpåsliten og nærgående, snøfta og freste, og så ikke ut til å gi seg med det første.
Svaner er ikke til å spøke med. Det var rett før han heva foten for et slag mot beina mine. Disse føttene er ikke laga til å gå på asfalt. De skal vade i sumpete grunner og svømme mellom siv i sjøen!






Et slag med flat fot vil nok svi, og jeg er glad jeg kom meg unna i siste lita...
Tanken var å ta opp tråden mtp maur, og hvilke problemer jeg har hatt med å animere maur som går.
Se:



For tida er det lite maur ute, så anledningen til å ta et bilde eller to, er absolutt ikke til stede. Det får bli en annen gang!





Her kommer han mot meg målbevisst i fullt tosprang....





og klar til angrep:





Noen uker senere sto dette i avisa: 





10 kommentarer:

  1. Vilken bråkstake! :) coolt att du fick med den på bild.

    Nej, jag har ingen egen trädgård, men mina föräldrar har en stuga som jag utnyttjar som odlingsplats på sommaren :)

    SvarSlett
  2. Heisann Nina! I know many swans, here we used to have 30 of them near the beach where they lived. I used to feed them and they call them mute swans! If that swan was hissing at you and ready to attack, that can not be a real swan! Geese do that exactly what you writing about!
    They live here in the same neighborhood with the Canadian Geese, but the swans are very tame! I used to feed them a lot.
    Because of the very severe winter I did not see them for a while. Love: Julia/bb :)

    SvarSlett
  3. Kjempestilig fot-bilde! Det er ikke alle fugler som er like snille. Noen av de er rent skumle. Datteren min ble faktisk bitt av en svane i en dyrepark...

    Veldig interessant dette med maurenes gange. Nå som jeg har fått meg speilreflekskamera som kan filme med macro-objektiv burde jeg jo fått filmet noen maur i sommer og finne ut av det. :)

    SvarSlett
  4. Around me, Canadian Geese are the nasty ones if you mess with them, which seems kind of funny since Canadians are a friendly people. I've got some old Beatles albums too. Wonder what I should do with them since I usually listen to things on CDs or youtube.

    I just love your flower photos for contrasts!

    SvarSlett
  5. Han er sikkert veldig sint fordi han er sulten (det er vel en han). Ha med litt brød med deg neste gang du går der, så skal du se at dere blir venner. Jeg har så vondt av de sultende fuglene....

    SvarSlett
  6. Du har fullstendig rett, Maria. En jeg kjenner som bor ved broa, møtte meg akkurat da jeg hadde kommet meg på trygg avstand. Han sa at svaneynglingen går der hver dag på den tida og tigger mat. Jeg passerer vanligvis ikke broa på denne tida, men får ha med noe brød i veska tilfelle han dukker opp igjen. Merkelig at amerikanerene tror det er en kanadisk gås. Ser de ut som svaneunger???

    SvarSlett
  7. Stackarn om han var hungrig, men det är ju inte så konstruktivt att bli arg! Fascinerande också att dina amerikanska vänner inte ser att det är en svan, och än mer att de inte känner till att svanar kan vara lika "hissiga" som gäss! Min syster blev biten av en svan en gång, är alltid lite försiktig efter det. De är så stora! Men visst är det vackra, på lite avstånd... :)

    Kram!

    SvarSlett
  8. Oh, what a story!!!!
    Are you sure he wanted to attack you????

    I hope he found back to his lake!!
    Usually they aren't aggressiv; so next time you pass there you should bring some sweets for him....!!!!

    ciao ciao elvia

    SvarSlett
  9. Artig historie med den svaneungen! Jeg hadde en gang for maaange år siden en lignende episode, men da med en voksen svane. Min bror og jeg badet og oppdaget noen svaner like ved. Ikke at vi gjorde dem noe, men etterhvert kom den ene nærmere, jeg tror den skulle beskytte maken sin og det ble temmelig skummelt en stund så vi skyndtet oss inn til land :)

    SvarSlett
  10. Sikkert ikke bare bare å møte på en sint svane! Men det resulterte jo i flotte bilder :-)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.