onsdag 9. februar 2011

Månedens huskeliste; Februar

.



Vanskelig å vite om sommerfuglbuskene har kommet gjennom den kalde vinteren i desember uten skader. Jeg pakka pottene godt inn bak jordsekker og putevatt under verandaen tidlig i høst, men ble det bra nok?



* Plant trær og busker hvis det ikke er frost
* Bedene kan gjødsles
* I frostfrie perioder kan fruktbusker og -trær beskjæres
* Blåregn beskjæres nå. heldig den som har et sånt tre ved dammen sin. Ser for meg Monets have i Giverny!
* Potteplantene vannes med måte
* Pass på at salt stødd på veien, ikke kommer i bedene og på gresset
* Sett overvintrende potteplanter på et varmere og lysere sted. Omplant om nødevendig
* Visne blomster på vinterblomstrende planter fjernes
* Hortensian klippes
* Ugress (!) som fjernes nå, sparer haveeieren for mye arbeid resten av året
* Bestill sommerløker







Lengere inn under verandaen står havemøblene stabla opp. Rottingbordet har sett sine bedre dager. Egentlig er det et gammelt klenodie- som jeg er veldig glad i. Det ble brukt til å samle opp dagens post på av farfaren min. Det sto fremdeles på kontoret da faren min overtok firmaet. Jeg har nok ikke tatt godt nok vare på det. Kan det reddes?






Pottene står pent stabla i kurvhylla- klare til ny sesong!






Om et par måneder skal det bli deilig å ta noen spatak i svart jord....

2 kommentarer:

  1. Så driftig :-)
    Selv har jeg akkurat fått et gammelt piano i hus, og alle andre syssler er glemt...
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Oj, känns inte som att det är så många av sakerna på listan som går att göra här än... Men det är ju en ovanlig vinter!

    Hoppas fjärilsbuskarna klarat sig!!

    Kram

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.