lørdag 17. september 2016

Sagakrona og latviske hodeplagg




Det var bare to brudekroner å se på utstillingen i historisk museum. Men annen hodepynt var godt representert. Det var både broderte med mønster i stoff og punslete med mønster i metall.





Jeg syntes hodene på dukkene i form av isoporegg, var helt forfredelige og har tatt meg den friheten å skifte hodene ut med hoder av virkelige folk, blant annet bruden vi møtte på Friluftsmuséet.




I minst tusen år har hodeplagget betegna kvinnenes sivilstand. De symbolsk hodeplaggene for unge jenter var en krans eller krone (vainags). I noen regioner er et bånd  brukt i stedet. Dermed kan man si at alle ugifte kvinner var prinsesser å regne! Det var usømmelig for en gift kvinne å gå ut barhodet. Til festlige anledninger pleide gifte kvinner å bære et hodetørkle, en praksis som fortsatte gjennom hele det 18. og 19.  århundre. Til daglig foretrakk gifte så vel som unge jenter et ullskjerf av vadmel, ull eller lin  På slutten av det 18. århundre ble silkeskjerf populære, og det en del av den farverike bunaden. Det ble brukt på hodet, over en lue, eller rundt skuldrene. Ulike materialer som glassperler, blonder, border ol ble brukt dekorativt. Kilde






De neste modellene hadde greie hoder, så de får stå!







Sagakrona klar for stiving/stryking og perlepynt. I morgen er det fireårsbursdag!




http://www.european-girls.com/category/european-traditional-clothes

1 kommentar:

  1. Så spennede om hodeplagg.
    Det elsker jeg og lage og har laget massevis av. Jeg har lagt ut et gammelt Norge rundt program på bloggen min. Der kan du se om du kjenner igjen broren min Svein Tore som gikk på Notodden sammentidig som deg. Det kommer et til fra 89, da jeg og noen damer hadde butikk, der ser du noen av hattene mine, det kommer

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.