lørdag 10. august 2013

Elecampane eller alantrot eller...





Elecampane (Inula helenium), også kalt hesthelbrede eller marchalan (på walisisk), er en flerårig "komposittfabrikk" vanlig i mange deler av Storbritannia, og spenner over hele Sentral-og Sør-Europa, og i Asia så langt østover som Himalaya. Den vokser villt i Nord-Amerika. Andre vanlige navn er elfdock, aunee (fransk), énula Campana (spansk), echter Alant (tysk), og enula Campana (italiensk) og Ålandsrot på svensk.

Det er en ganske stiv urt. Stammen kan bli fra 90 cm til 150 cm høy. Bladene er store og tannete, og de snor seg rundt stammen fra bakken til toppen. Blomstene er gule , 5 cm brede, og har mange stråler, hver med tre hakk på "kronbladene". Roten er tjukk med forgreninger. Den har en varm, bitter smak og en lukt med søt aroma av blomst (likner fiol).
I Frankrike og Sveits brukes den i produksjon av absint.

Blomstens spesifikke navn, helenium, stammer fra Helena av Troya, elecampane sies å ha sprunget opp fra der hennes tårene falt. Den var hellig for de gamle kelterne, og ble en gang  kalt  "elfwort".
Roten var ansett i antikken, som nevnt av Plinius, i Natural History 19.29,  både som medisin og som krydder, og i England hadde den tidligere stor anseelse som en aromatisk tonic og var stimulerende på de sekretoriske organene. Som et medikament, er imidlertid roten nå sjelden brukt unntatt i veterinærpraksis. For medisinske formål, bør røttene være tatt fra planter som ikke mer enn to eller tre år gamle. 
John Gerard anbefaler elecampane for "kortpustethet". Dagens naturmedisinere foreskriver det som et slimløsende og vanndrivende middel. Den har mindre nytte nå som en tonic for å minske væskeansamlinger i kroppen ved menstruasjon.




En plante er blitt igjen på sin opprinnelige plass etter at jeg prøvde å flytte dem til et sted de ikke likte seg, så muligheten for å sanke frø og få nye i medisinurtebedet, er absolutt til stede!


Se også Hildes post på bloggen Fra årstid til årstid

http://botanical.com/botanical/mgmh/e/elecam07.html
http://www.purplesage.org.uk/profiles/elecampane.htm
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/inul_hel.htm
http://www.nrk.no/hage/?action=Browse&typeId=10&familyId=876

2 kommentarer:

  1. Hei igjen Bjørg Nina :) Takk for hilsen. Blomsten på bildet i bloggen min er dyrket frem fra frø jeg har fått av deg, det ble mange fine planter ut av det :) Klart jeg kan samle frø til deg av den tilbake, bare hyggelig det. Den har akkurat begynt å blomstre, men jeg sender over når den har satt frø etterhvert.
    Jeg noterte meg at den heter Telekia, men den er veldig lik bildene i linkene her. Har også sett den samme i urtehagen på Borgarsyssel.

    SvarSlett
  2. Og hei igjen. Jeg måtte google litt mer og sammenlikne. Det er nok en alantrot jeg har ja, og ikke telekia.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.