torsdag 2. juli 2009

Øyenstikker






I dag ble det mulig å fotografere en av de flotte øyenstikkerne som stadig flyr lavt over vannliljedammen. Den poserte villig på en avblomstret lilje!
En lys blå sommerfugl var imidlertid ikke like samarbeidsvillig. Jeg fløy etter den med kamera en lang stund, men så ble den lei leken og forsvant inn i et kratt. Mer så jeg ikke til den.







Nå svermer øyenstikkerne!
Det er tydelig et vannliljeøyenstikkerpar , Anax imperator, som uskjennert har seg en liten elskovsstund på vindusstolpen. Dessverre skremte jeg dem da jeg ville hoppe over verandarekkverket for å komme nærmere. Sånn påtrenging ville de ikke ha noe av!
Beskrivelse:
Kjønnene er noe ulike. Hunnens bakkropp er mørk brun-svart med gule flekker. Hannen har gule render mellom hver av bakkroppens segmenter (ledd). Eldre hanner får gjerne en blåpudring på bakkroppen. Analvedhenget, bakerst på bakkroppen er hvitt, og labialpalpene ved munnen, er mørk. Foran på hodet (frons) har hvit farge.
Vingene holdes i en rett vinkel ut fra kroppen i hvile. Vingemerket (pterostigma) er hvit. Vingespennet er mellom 60 og 70 millimeter. Vannlilje-torvlibelle er fredet i Norge.
Kilde: Wikipedia
.

1 kommentar:

  1. Du er like flink med linsen som med pensel ser jag. Så härlig slända.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.