søndag 25. juli 2021

Å parkere


Jeg vet ikke om jeg kan bruke ordet parkere om å legge en båt til en brygge, men det er hva jeg trener på nå. Det burde jeg ha gjort for mange år siden, ikke starte ved pensjonistalderen! Jeg meldte meg på kurs "Ta roret, jenter", men det var fullt. Tydelig at interessen blant likesinnede er stor. Det betyr at jeg må alliere meg med båtkyndlige folk som f.eks. en tidligere kollega.

Han fikk erfare at det er sannelig ikke lett verken å legge fra eller til båtplassen vår. Etter en og en halv times prøving og feiling var jeg helt utkjørt, bokstavelig talt. Han også. 

Jeg har som mål at på slutten av neste sommer, skal jeg mestre dette perfekt .Det er faktisk den største praktiske utfordringen jeg noensinne har hatt. Det er strømforhold, vindforhold, treghet, motorkrefter og en drøss andre ting å ta hensyn til som jeg må lære meg å kjenne. Det er nok ukyndige folk på sjøen om ikke det skal komme en til, meg!

Noen riper på egen båt må jeg innrømme det ble da jeg kom bort i propellen til en båt som lå fortøyd litt legger opp i havna. Heldigvis er propeller lagd av sterkt stål, så ingen skade skjedd på den...



10 kommentarer:

  1. Det er alltid tid til å lære noe nytt, i tillegg gir det oss personlig tilfredshet.
    Å gjøre det vi liker når som helst i livet vårt er veldig positivt for vår mentale og fysiske helse.
    Kyss fra Argentina

    SvarSlett
  2. Å Norma, du er god og klok. Nettopp, vi skal aldri slutte å ta utfordringer ;:OD)

    SvarSlett
  3. Definitely great!!!
    Å prøve handler om å studere ... så flott at du starter ... båten og deg, du får den på rett rad!
    Jeg er begeistret og holder fingrene krysset for deg. Jeg ønsker deg mye og rask suksess.
    Ingen suksess uten trening, men det vet du allerede. Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Takk for at du heier på meg, Viola!

    SvarSlett
  5. Heja på, du kommer att lära dig att parkera båten med lite mer övning! Tjejer/kvinnor kan minst lika bra som män! Nästa sommar är du superproffs!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Helen var inne på samma sak, då även hon visade en parkerad båt. Hon lärde mig att det heter "angöra" när man lägger till vid en brygga. Så mycket man lär sig i Blogglandia:-)

    SvarSlett
  7. Du gör det verkligen bra om lär dig parkera båten! Vet hur svårt det är och det är också något jag skulle vilja lära mig. Du kommer klara det jättebra!

    SvarSlett
  8. Vad gäller båtar så har jag dem också med denna vecka. Och även om man på svenska använder ord som angöra en brygga eller lägga till så är det ju ändå så att man parkerar en båt.
    Jätteroligt att du är på gång med båtar. Vi har seglat mycket och haft båt så jag har verkligen tränat. Men övning ger färdighet och att vara på sjön är så roligt.
    Önskar dig all lycka. Och visst kommer detta att gå bra.

    SvarSlett
  9. Du er modig som starter med dette. Det ville jeg aldri gjort. Båter er ikke min greie. Jeg ønsker deg lykke til, og fortsatt god sommer etter regnværet, som var deilig!! Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.