lørdag 30. mai 2009

Liljekonvallene




Ikke mange liljekovaller i år. De fleste plantene kom aldri med blomster, og nå er de tatt bort fordi fjellet skal renskes. Her er det andre planer! Kanskje noen av dem vil trives ved gjerdet mot dammen.
Har klippet av alle de visne blomstene på tuppen av grenene på rododendronene. Ragnhild, en tidligere nabo, lærte meg det. Plantene ville bli tettere og vil gi mer blomst det neste året, mente hun.
Har også plantet tre stilker av humle i en potte slik at jeg har kontroll over den. Den skal ikke få erobre hagen verken med rotskudd eller frø.
Liljekonvall er også min lykkeblomst ved siden av hylleblomst, magnolia, iris og balderblom!

Convallaria
Liljekonvallen er en veldig giftig plante. Stoffet som finnes i hele planta, og de røde bærene, påvirker hjertefunksjonen. I folkemedisin ble liljekonvallen brukt mot epilepsi. Bærne lagt i brennevin ble brukt som magemedisin.

3 kommentarer:

  1. Fine liljekonvaller. Mine står enda med knopp, er vel litt seinere ute. Kan man klippe tilbake Rododendrone alltså? Mine er helt nakne nederst.Trodde faktisk det innebar at det ikke blir blomster neste år. Nå blev jeg usikker... :-)

    SvarSlett
  2. Kjempesøte liljekonvall! Har plutselig dukket en opp i hagen vår også, da blei jeg kjempeglad! :o)

    Ja, jeg visste heller ikke at man kunne klippe den tilbake, trodde man mistet blomstring neste året fordi den blomstrer på fjorårets knopp - men da går det sikkert supert om man bare er tidlig nok ute! Spennende!

    Riktig god pinsehelg!!

    SvarSlett
  3. Hei, har kanskje ordlagt meg upresist. Jeg klipper av den delen som er ferdig blomstret,ned til de nye skuddene, dvs bare bløtt vev.
    Jeg har gjort det noen år nå, og det skader ikke!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.