mandag 4. april 2022

Selfie i ord - og tolv svar; 14


Regn i dag, bra for jorda, lenge siden sist..

1. Så bor jag: Enebolig

2. Vill se: Georgia, en reise dit har vært på ønskelista lenge. Jeg reiser gjerne østover. Håper de fortsatt vil ha friheten sin -  for evig



3. Hoppas på: Allmenne tilstander



4. Där har jag faktiskt varit: Romania, der har også jeg faktisk vært. Hadde Comenius-samarbeid om kulturminner med en skole i Iasi. Oj, det er alt 18 år siden....


5. Kärlek jag aldrig glömmer: Albert var en god klassekammerat fram til 4. trinn (klassen ble oppløst), hadde et godt øye til han. Kjenner han fremdeles. Nå er han pensjonert prest.


Dette er mannen min sitt arbeide fra samme utdannelse


6. Något hårt: Tinn, har støpt tinn mens jeg utdanna meg til metallsøydlærer


7. God smak: Nougat


8. Exotisk maträtt: Tutti frutti, dessert lagd av eksotiske frukter, sundt og godt!


9. Hobby: Illustrering, se illustrasjonene mine under Galleri BeeNAL her på bloggen min



10. Doft: Gladiolius, måtte sjekke om jeg huska rett for det er lenge siden jeg luktet på den blomsten. Skal jammen sette noen knoller i en potte på verandaen der jeg sitter om kvelden!


Dagens priser

11. Kan inte leva utan: Strøm, men bruker så lite jeg kan nå for å spare på utgiftene



12. Uppskattar hemma: Maleriet som sønnen min malte til meg på 60 års dagen min. Det viser katten vår Sia og en kvinne fra jernalderen. En tid jeg er veldig fascinert av.(OBS ser det var julegave, så skrevet på siden til høyre her!)


Det er Klimakterie häxan som står ansvarlig for denne gøyale utfordringen!


13 kommentarer:

  1. Vilken fin tavla sonen gjort.
    Lite svårt med norskan, men jag förstår nog det mesta.

    SvarSlett
  2. så roligt att kunna illustrera. jag har alltid önskat att kunna skriva resereportage och illustrera dem. järnåldern är spännande

    SvarSlett
  3. Spännande svar. Är din son konstnär? Strömmen slösar man inte på i onödan nu för tiden, trots att det är så mysigt med små lampor överallt! Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, begge sønnene er grafisk designere, har nok arva ferdigheter og interesser fra både far og mor ;:OD)

      Slett
  4. Enebolig fick jag googla. Det är helt fantastiskt att man kan lära sig så mycket nytt (inte minst ett språk) genom en selfie.
    Georgia - menar du landet i öst nära Ukraina eller delstaten i USA. Om du menar den forna ryska delstaten så spelar det svenska damlandslaget i fotboll EM-kvalmatch mot Georgien på torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Georgia østover, ikke vestover. Har vært en gang i USA, i NY og Washington - det var en fin tur, men aldri mer USA ;:OD)

      Slett
  5. Gladioulus är så vacker. Jag har faktiskt köpt några lökar som jag ska sätta. Det måste vara kul att kunna arbeta med metall. Tennsaker är så fina.

    SvarSlett
  6. Vilken fin målning. Katt måste man ju ha=)
    Likaså behöver man Gladiolus. Önskar dig en bra onsdag, nu ska jag åka till jobbet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal også på jobb nå, tilkalt hver onsdag fram til sommerferien for å veilede elever som sliter med å få levert besvarelser....

      Slett
  7. En fin selfie och så fin målning! Roligt att läsa dina svar!

    SvarSlett
  8. Häftig tavla, fantastisk present! Jo, ström bör man snåla med för närvarande. Kul att du fortsätter att bjuda oss på dina selfies!

    SvarSlett
  9. Men fy så otäckt att du drabbades så illa av rost, en köttätande bakterie, fy låter riktigt otäckt, tur att du fick behålla foten!
    Så fint du bor ,-) Härligt hus, och regn ja det var längesen, ,-)
    Kul att veta var det blev av de som man hade ett gott öga till i skolan, i trean o fyran att jag ett gott öga till en som faktiskt också blev präst ,-))) Så det var ju kul att du hade samma, vi kunde blivit prästfruar ,-)) Vilket läckert konstverk!
    Nougat, SÅ gott! ska titta in i ditt galleri.
    Bra svarat! Ha det fint
    Primrose ,-)

    SvarSlett
  10. Hej, vilken jättevacker målning du fick av din man! Och visst kan man ha med bilder i selfien, det har jag också. Rumänien har jag gjort en solresa till, kring år 1980, med min då mycket unga dotter. Det var knapert för folket, de köade långa tider för att få köpa en plastkasse. Maten var usel även för oss turister på hotell. Vi levde på popcorn en vecka. Men allt detta har blivit något bättre tror jag, och landet är vackert och rumänska folket mycket trevligt.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.