søndag 1. november 2020

Slang

Det er ikke så veldig mye i livet jeg angrer på, men noe er det jo. 

Noe jeg angrer på er hva jeg gjorde en gang midt på seksti-tallet. I denne haven til den praktfulle Villa Zachna vokste et lite epletre som bar på noen få delikate og fristende epler. De var så fristende at jeg ikke klarte å la være å plukke et en dag jeg gikk forbi. Det har jeg angret bittert på i alle årene siden. Tenk hvor lei seg de som eide eplene var da de oppdaga at noen hadde vært på epleslang.

Sånn ser det ut nå!

Både haven og villaen er borte. Husene i denne gata ble revet i 1976 for å gi plass til en ny del av sykehuset. Nå er også sykehuset fraflytta - og bygningsmassen er i ferd med å bli pussa opp og skal igjen huse folk. Her blir det en utfordring å komme inn i havene, for de vil bli anlagt på hustakene...

Elisabeth Sætvedt uttalte seg til avisa igår:
Oj, jeg visste ikke at det var haven til byfogden....
Verre kan det ikke bli....

Fra epleslang til språkslang



Disse slangordene var ikke så vanskelige som de under fra 2019.



I dette er jeg virkelig en noob – (Å være en nybegynner eller amatør i noe).
Men når det gjelder endelser på enkelte verb, er det ungdommen som er noober eller er det rett og slett blitt en form for slang.

Verbet å slenge finnes i både en aktiv/svak og en passiv/sterk (preteritum) versjon.
Å slenge - slenger - slengte - har slengt
Å slenge - slenger -slang - har slengt

Et eksempel med å slenge vil da bli sånn:
Han slengte jakka på knaggen, og så hang den og slang der...


men ungdommen nå for tida bruker slengte i begge tilfeller.
Svake bøyninger tar over for sterke. Kan det kalles slang?
Så over til egne bilder og egen slæng:
Bildet er tatt mot den "are sia" der jenter og guttær kan jangle på vollane. Det er ille morro, se! Se flere slangord her.

Gamlebyen med vollene rundt -og disse jangla på vallane i da´
mens jeg også tok meg en tur med Spot.

Her mangler å sleive!

4 kommentarer:

  1. Vilket roligt bidrag:-)
    Ja, palla äpplen har man ju gjort i sin ungdom, apelsiner också för den delen;-)
    Skrattade gott åt borgmästarens trädgård:-)
    Vad som anses vara slang nuförtiden är inte lätt. Språket utvecklas och förnyas ju i ett rasande tempo. Å det som en gång varit slang är nu vedertaget.

    SvarSlett
  2. Hej! På svenska säger vi palla äpplen och det tror jag att de flesta barn har gjort. Det hjälper inte att ångra sig efter så många år.
    Det är intressant med slangord men det är svårt att hänga med när det kommer nya.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Nu lärde jag mig ett nytt norskt ord som jag inte kunde/kände till "äppleslang".På svenska säger vi "palla äpplen". Kan tänka mig att det numer känns sorgligt att tänka på detta men det var ju spännande att göra det.
    Ser att du också tänkt på ordet "slang" som en del av språket. Jag också.
    Ha det gott och tack för en fin tolkning.

    SvarSlett
  4. Jättefina höstbilder, gillar trädsiluetterna.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.