tirsdag 25. august 2020

Jeg venter



Jeg venter på noe godt, og jeg venter ikke forgjeves. Nå kommer blomsten. Nesten alle spirene ble spist opp av larver eller snegler tidligere i sommer, men denne unnslapp!



 Mens naboens er meterhøye og stråler nesten hjem til meg...



Her står sola sør-vest på himmelen klokka 16.30, og blomstene er vent mot nord-øst!

På spansk heter solsikker girasol, mens solsikker er tournesol på fransk. Begge betyr “snu mot sola”. Unge solsikkeplanter har heliotropisme og snur stilken rundt i løpet av dagen. De unge blomstene får varme som tiltrekker insekter og øker sjansen for bestøvning.
Etter som blomsten blir helt utsprunget og stengelen hardere, står planten hele tiden vendt mot øst/sørøst, for da er vevet inni stengelen for kraftig til at stengelen klarer å snu seg rundt. Kilde




2 kommentarer:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.