tirsdag 23. januar 2018

Kvinnelige kunstnere; Maria Anna Angelica Kauffman




Hva får enkelte til å male det ene selvportrettet etter det andre, ta den ene selfien med mobilen etter den andre, og så postlegge portrettet på face book? Kanskje de ikke har råd til andre modeller? Kanskje de tar tittelen facebook for bokstavlig?
Grunnene kan være mange. Hva Angelica Kauffman hadde som grunn, har jeg i grunnen veldig lyst til å finne ut av. Hele 21 selvportretter er det av kunstneren.




Selvportrettene hennes viser som regel en vellykket kunstner full av inspirasjon, selvtillit, talent, motivasjon og kreativitet på lik linje med sine mannlige kollegaer. Angelica ser ofte direkte på tilskueren, fast i blikket. Femininiteten er ikke maskert, men tydelig tilstede. Det er denne selvbevisstheten og en uberørt ærlighet som gjør Angelica Kauffmann til en fantastisk representant for malekunsten. Kilde

Bysten av Angelica Kauffman, laget av hennes fetter Johann Peter Kaufmann, er plassert inne i Pantheon sammen med Rafael.
Aller først en introduksjon skrevet av en av mine elever som svar på en "Faktaark"-oppgave!

Selv-portrett av Angelica Kauffman 1770-75

 29 x 24 cm
Maria Anna Angelika Kauffman ble født i Chur, Sveits i 1741. Hun var en kunstner innen nyklassisismen som spesialiserte seg på portretter i olje-maling. Hun hadde en suksessfull karriere både i London og i Roma og var med på å grunnlegge det prestisjefulle Royal Academy of Arts i London.
Som barn flyttet familien hennes til Italia, som da lå under Østerrike. Hun ble med faren sin til Schwarzenberg der hennes far som også var kunstner, fikk jobb som lokal biskop. Angelica ble trent av sin far i malekunst, og ble sett på som et vidunderbarn ettersom hun var meget flink til å lære seg språk, og hadde talenter både for musikk og kunst. Da hun var kun tolv år gammel var hun kjent blant kunstnere, og tok oppdrag fra både kirken og fra adelige.
Etter sin mors død flyttet hun til Italia der hun raskt ble medlem av Accademia di Belle Arti di Firenze.
Senere i sin karriere flyttet hun til London etter å ha blitt overtalt av konen til den britiske ambassadøren, Lady Wenworth. Dette vennskapet førte til at Angelica enkelt kunne tre inn blant overklassen, der hun også utviklet et vennskap selv med konge-familien. I 1767 giftet hun seg med den svenske greven Frederick de Horn, som skulle vise seg å være en bedrager. Paret skiltes året etter. Etter at Frederick døde giftet hun seg på nytt med den italienske kunstneren Antonio Zucchi. Hun flyttet med ham til Roma, og levde der frem til sin død. Begravelsen hennes var storslått og karrieren hennes ble feiret av mange på den tiden. 
Angelica var historie-maler, noe som vil si at hun malte historiske, mytologiske og bibelske motiver. Dette ble sett på som en av de viktigste male-sjangerne som var, og det var ganske uvanlig at en kvinne ville male slike motiver.
Maleriet jeg har valgt er selvportrettet hennes, som henger i London på National Portrait Gallery i rom 12. Selvportrettet ble malt i perioden 1770-1775. I portrettet holder hun på sitt maleri portefølje. Hun har på seg klassiske klær for denne typen malerier, men distanserer seg likevel fra sin tids mote. På denne måten ved og holde på sitt arbeid og kunst-utstyr viser hun at hun først og fremst er kunstner, og ikke bare en kvinne.

Sunniva


https://www.npg.org.uk/collections/search/person/mp02473/angelica-kauffmann

-->
https://www.npg.org.uk/collections/search/portrait/mw03540/Angelica-Kauffmann


Ikke mye finnes på nettet om hvorfor enkelte er så opptatt av å portrettere seg selv, så dette studiet vil ta sin tid....

Kvinnelige kunstnere
Flere selvportretter hos Le Monde de Kitchi

1 kommentar:

  1. What a nice collection of self-portraits of Angelica.
    I wrote a post about the famous female artist - look here, if you want:
    https://lemondedekitchi.blogspot.de/2016/11/great-women-79-angelika-kauffmann.html
    Greetings
    Astrid

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.