mandag 25. september 2017

Vinterklart for pelargoniaene




Fra kjeller til loft: 
De gamle hyllene fra barneromma har vært lagra i kjelleren i flere år. De er nå tatt fram og satt opp i vinduet mot sør i loftsstua som er relativt kjølig vinterstid. Her har en julestjerne stått siden jul. Greit å ha et sted der plantene kan hvile...

De helt vanlige pelargoniaene kan bare pakkes ned i en pappeske og settes tørt og kaldt fra september/oktober til februar. Klippes da ned. Settes i vann for å bli gjennomvåte. Plantes så om i ny jord.
De avleggerne som er tatt om sommeren, stilles lyst og litt kaldt, vannes sparsomt med litt næring av og til hele vinteren. Sjeldne planter må skjermes litt for sterk sol. Duftpelargoniane skal få samme behandling.
Ta stiklinger av de plantene som er viktig å bevare.



Noen viser blomsterprakt fremdeles!
Stiklinger fra Niklasdam



Disse tipsene har jeg fått av 

Margareta Kallberg

2 kommentarer:

  1. For en tålmodighet du har med blomster. Jeg har ikke det, men de trives likevel godt hos meg.
    Har vært på fjellet, derfor er jeg sen med kommentarer. Var på åpningen av Ringebu bibliotek forrige mandag. Se innlegg på bloggen min.
    En flott uke ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Så smart med en sånn hylle i vinduet. Mine står mørkt i kjelleren, og noen litt rundt om kring. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.