onsdag 20. september 2017

Løktid




September er tid for løk både i husholdningen og på tegnebrettet. Førsteklassingene studerer struktur og tekstur, form, lys/skygge og komposisjon med løk som motiv. 
I lang tid tilbake har jeg brukt dette kunstverket som inspirasjon for oppgaven. Dette er et tresnitt, men det fungerer som demonstrasjon uansett.
Jeg kan ikke huske hvor jeg fant det, jeg har heller ikke notert meg kunstnerens navn.
Jeg har prøvd å søke med bilde på google, men det var helbom:



Her har teknikken svikta fullstendig. Det er tross alt et motiv med frukt. Hva er koblingen til Jesus? Det er verken fisk eller brød i stillebenet!




Litt lenger ned i søket, dukka et skjell opp, det er i alle fall et element som er gjengitt...





og i dette forslaget har struktur til felles med tresnittet.
Under er tegninger fra 2015 lagd av de som er avgangselever i år.







Løk på Pinterest
Tresnitt av løk
Tegneinstruksjoner på you tube

2 kommentarer:

  1. Hvor er det et smikt træsnit af løg. Også meget fine tegninger af løg. Vidunderligt at se,at der også tegnes i skolen. Her i DK tales der mest om matematik, læsefærdighed og hastighed, alt går kun alt for langsomt. De kære børn skal helst være fuldt færdige,før de er startet.

    SvarSlett
  2. Flotte tegninger - flinke elever.
    Og tresnittet er kjempefint. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.