fredag 11. august 2017

Endelig




Som før nevnt har jeg vært misunnelig på naboen som har hatt ringblomster blomstrene en godt stund. Tirsdag så mine tida for å åpne seg i maturtebedet til stor glede for meg!
Midtsommer kjøpte jeg på salg denne stokkrosa av en elev som hadde sommerjobb på gårdsutsalget Hjørnerød. Det tok sin tid før de vakre rosa blomstene sprang ut, men i dag skjedde det! Planta er litt uvanlig, den har flere stengler med sidegreiner, mange blader og er tett og lubben i utseende. Likner ikke på slekta  jeg kjenner i det hele tatt, bortsett fra de små blomstene! Mulig den er en type kattost , feks. rosekattost Malva moschata ‘rosea’ – ‘Rose Perfection’ Musk Mallow .






Lavatera thuringiaca,  tre-mallow, er en art av Lavatera innført fra Øst-Europa og sørvestlige Asia, fra Sør-Tyskland i nord til Italia i sør og Sør-Russland i øst, Kasakhstan og Tyrkia. 
Det er en urteaktig flerårig plante som vokser seg 1,8 m høy. Bladene er opptil 9 cm lange og brede, flikete blad med form som en hånd, med tre eller fem fingre og overdekt med grå hår. Blomstene er rosa, 3-6 cm diameter, med fem kronblad. De blomstrer gjennom hele sommeren.

https://plants.ces.ncsu.edu/plants/all/alcea-rosea/



2 kommentarer:

  1. Ringblomster er vakkert - i ulike nyanser av oransje/gult.
    Nevner det igjen - oransje - livsgleden farge!
    Den rosa blomsten er selvsagt også vakker, men selv om alle farger går sammen i naturen, er ikke disse to fargene de beste å sette sammen.
    En god helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Beautiful fragile summer blossoms!! A lovely weekend!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.