lørdag 24. juni 2017

Midtsommerens blomsterkrans og mangel på blomster langs grøftekanten







Da jeg tidligere i dag tok en tur for å plukke markblomster til midtsommerkransen, ble jeg overraska over å ikke finne noen der jeg visste at jeg for noen dager siden så store, flotte , skinnende gule smørblomster  langs veikanten. Det er ikke jeg som har skrevet svaret på leserinnlegget, men det kunne det gjerne ha vært. Hvorfor bruker kommunen mange arbeidstimer på å klippe vegitasjonen langs veien i stedet for å ta seg av andre plikter? Dette er bare ødeleggende for eksistensen vår! Hm, kanskje det er et ledd i brunsneglebekjempelsen, men da burde vel det klipte gresset fjernes også?
Til og med langs grusgangestien mellom natur- og kulturlandskapet hadde ivrige klippemaskiner kjørt. Her var det heldigvis mange nyperosebusker i blomst!




Jeg fant da en stor bukett til slutt. Bare tre puslete prestekraver, så til kransen må jeg plukke noen av mine egne!




Til "stativ" bruker jeg en gammel kvistkrans jeg fikk med en juledekorasjon for noen år sida.




Blomstene ligger litt i vann for turen tok sin tid, og mange av dem var blitt litt tørste...



Og her er resultatet blomst for blomst: 

Smørblomster
Rødkløver
Bjørnebærblomster og en type vikke, skogvikke 
(Vicia sylvatica)...

Nyperoser
Prestekravene, tveskjeggveronikablomstene falt av i vannet. 
De er erstatta med mine siste forglemmegei.
Til slutt små bunter av gressstjerneblomster eller Stellaria graminea.
 Så kom den på, min første midtsommerkrans noensinne!

Fin som borddekorasjon også!

Her er en artikkel til hjelp for å forstå "blomstenes meninger", about Flower Meanings og her: http://www.whats-your-sign.com/flowers-and-meanings.html Det er også mange ideer å hente til midtsommerens blomsterkrans. Flower Color Meanings 

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra midsommarblommor och kransar. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. For en flott krans det ble! Virkelig vakker.
    Håper du hadde en fin St.Hans.
    Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.