fredag 26. mai 2017

Uventa




En liten kvist med nydelige hvite epleblomster dukka uventa opp og lyste opp mot den bratte, grå fjellveggen i svingen der jeg ofte går kveldstur med hunden. Det kan aldri opprinnelig vært planta her...  Kanskje det blir en "eplestopp" der i september!





Da jeg kom ned for å ta en kikk i medisinurtebedet mandag ettermiddag, kom jeg helt uventa over en jordklump med spirer. Sannsynligvis et eller annet uttørka, trodde jeg i høst, da jeg kasta den skjødesløst ned fra verandaen under vinterforberedelsene. Og tenk før alle urtene har rukket å skjule jordklumpen med skuddene, oppdaga jeg den tilfeldig. Heldigvis, for jeg tror det kan være  en sjokoladeblomstplante som har klart seg gjennom hele vinteren, liggende med bare røtter uten omsorg i medisinurtebedet.
Det er første gang jeg får den tilbake i så fall....
Nå står den på nytt i potte på verandaen i dufthjørnet!
Litt ekstra forpleining i form av naturgjødsel har den fått som plaster på såret. 




7 kommentarer:

  1. Blomstrende trær så fantastisk, som er hyggelig å se modningen av epler.
    Her er første små grønne kirsebær å se.
    Men egentlig vi venter på jordbær - de kommer
    midten av juni høste i feltene :-)))
    Ha fortsatt god vår... så fantastisk er.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. Äppelblom är vackra, skall bli spännande att se vad din planta blir. Fantastiskt att den överlevt.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  3. Äppelblomstid är underbar :) Skotten på växten ser ut som pionens nytillväxt men det vore roligt om chokladblomman klarat sig. Det har jag aldrig lyckats med och i så fall ska jag hanterade den lite mer ovarsamt :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det syntes jeg også, men røttene likner ikke på peonens, og jeg har aldri hatt peoner i potte, de blir planta med en gang i jorda. Mao kan det ikke være peon.

      Slett
    2. Ps kanskje du har rett, kom på at svigerdatter og sønnen fikk en peon av meg i potte, og jeg fikk haveavfall av dem i høst. Det er nok den planta, så vår mistanke er rett, likevel. Da skal den få plass i peonbedet. Uventa tross alt!

      Slett
  4. Vi kom hjem fra en ukes tur på Malta i natt. Da var plutselig flere trær i hagen i full blomst. Herlig tid! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Delicate apple white blossoms; such beautiful view in Spring to observe new plants in the garden. From Spring to autumn will grow larger and larger with every day. Have a very sunny time! Best regards, Alexa

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.