lørdag 6. august 2016

Ordning och reda på stier og sånt




Økt 2
Sti 2, bærstien, går forbi drivhuset og bærbedet. "I enden mot medisinurtebedet står fremdeles et lite haveskjul eller redskapsbod på ønskelista". Både sti 2 og sti 3 har til dels vært rydda før, men grodd igjen.




Plassen foran drivhuset dit steintrappa fører. Plantebordet er bak syrinhortensiaen. Gitterrammene er noe en av sønnene har etterlatt i kjelleren. De kan sikkert brukes til et eller annet klatrestativ.

Sti 3, Frøyas sti, sett fra oven:



Frøyas stjernebed til høyre for tralla. Alt drukner. Kan såvidt skimte rabarbraplantene, de som er igjen! Brenneslene har tatt overhånd.




Eplehaven er neste års prosjekt, her bør det jevnes ut, legge på duk og ny plen.




Såpeurteplantene skal flyttes til medisinurtebedet.  




Duftens sti skal forbli en blanding av fjell og gress!
Sti er rosestien

Økt3
Gjorde sti 2 grovt ren, fortsatte på sti 3. Fjellet skal komme til sin rett igjen. Bort med all vegitasjon. Vedlikeholdsarbeid skal bestå i å feie fjellet bart for blader, barnåler og mose hver vår. Det er utrolig fort nye lag med jord dannes.




All jord er lagt i eplehaven. Den blir fyllmasse der.




Frø av hvite malva fra grøftekanten er sådd i tre store, lave potter. Får stå i drivhuset under vinter.




Malva fra kjøpefrø er planta ut i medisinurtebedet. Formen på Frøyas stjernebed kommer igjen til sin rett.




La duk på rabarbrabedet. Denne rensinga der sti 3 skal være, har jeg gjort en gang før for en del år tilbake. Håper ikke det blir en tredje gang.... nå er jeg kommet så langt i planleggingsprosessen, så det vil være sysifosarbeid om ikke elvesingel er på plass før høsten setter inn.
Nå vasker regnvannet fjellet rent for siste jordrester! Det blir vakkert...

Dette ønsker jeg meg:
3. Ugressbrenner (gassbrenner)
Svir bort ugress i grus og mellom steiner. Svært varierende pris, og du må kjøpe gass i tillegg. Det bør være noenlunde vindstille ved bruk, i tillegg er ikke flammen så lett å se i sollys. Du må fortsatt fjerne restene av det svidde ugresset, og hardnakket ugress som har røtter gjemt godt inn under steinene vil være vanskelig å bli kvitt. Effektivt, sier de som har prøvd. Kostet 249,- hos Biltema
 da vi sjekket pris. Kilde
Clas Ohlson, kr. 229,-   Jeg skal ikke bruke den som en erstatning for luking, men for å få bort løv, rusk og rask som vil samle seg mellom steinene - vil unngå mer jord-dannelse rett og slett!
Videoen viser bruk:  



3 kommentarer:

  1. A lot of hard work that will bring a lot of reward :)

    SvarSlett
  2. Det er mye å gjøre i en hage, og det er jo litt koselig å luke selv om det av og til kan bli litt overveldende :) Her hadde vi kun fire dager uten regn i juli, og ingen så langt i august! Så det blir mye luking i regntøy :) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Du har stor hage å halde ved like forstår eg, den høyrest spennande ut. Eg vart spesielt interessert i medisinurtebedet. Kva har du der ? Og har du nytte av det i kvardagen ?
    Den ugrasfjernaren du nemner har eg ikkje høyrt om før, skal tru om den kan brukast mot alt som plutseleg gror mellom "bro"steinane utanfor inngangsdøra vår ?
    Ellers er eg forundra over alt regnet dokke har hatt, her har vore den finaste sommaren på det eg kan hugse, litt regn av og til, men det trengs også.
    Takk for koselege kommentarer hos meg :)

    God søndag frå,Anne-Mari

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.